استنباط وتحليل خوارزمية لقيادة المولد التحريضي ذو التغذية المضاعفة
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2010, Volume 2, issue 5,pp 69-88| Cite as
Algorithm Synthesis and Analyalysis for Doubly fed Induction Generator Control
authors
A.A.Naassani, A.Joukhadar, A.K.Ghazal
Abstract

Great attention, recently, has been paid to Doubly Fed Induction Generator (DFIG) in Variable Speed Fixed Frequency Systems (VSFS) due to its advantages. The investigated DFIG control system has a back-back converters fed rotor side while stator terminals are connected directly to grid utility This paper aims to derive new drive algorithm to control a bidirectional converter, in order to manage the active and reactive electrical power exchange with an infinite grid utility and to achieve a unity power factor operation. 

The developed algorithm is based on hysteresis controller to control the converters. A comparison study is provided between the dynamic performance of hysteresis type controller and PI controller. 

The entire DFIG control system has been completely built in MATLAB/SIMULINK environment independently from any other already built in models and blocks. Simulation results have shown that the hysteresis type controller response is superior to its counterpart PI controller response. Intensive simulation result and discussion validate the proposed drive algorithm. 

Key Words: DFIG, PWM Rectifier, Hysteresis Controller 

الكاتب
أحمد عمار نعساني , عبد القادر جوخدار, عبد القادر غزال
الملخص

كثر في الآونة الأخيرة استخدام المولد التحريضي ذو الدوار الملفوف Doubly Fed Induction Generator)DFIG) في نظم العنفات الريحية متغيرة السرعة بسبب المزايا العديدة التي يمتلكها هذا النوع مقارنة مع الأنواع الأخرى من المولدات الكهربائية. في هذا النوع من أنظمة التوليد يربط الحوار مع الشبكة المراد دعمها عبر مبدلتين ترانزستوريتين (Back -BACK CONVERTER)موصولتين مع بعضهما بواسطة مكثف، بينما يربط الثابت مباشرة مع الشبكة أو عبر محول رافع للجهد.

يهدف البحث إلى تصميم نظام تحكم بالمبدلتين الموصولتين مع دوار المولد، بحيث نتمكن من جهة من التحكم بالاستطاعتين الفعلية والردية بغية دعم شبكة تغذية لا نهائية الاستطاعة، ومن جهة أخرى المحافظة على جهد مستمر ثابت على طرفي المكثف المتوضع بين الميدلتين وتحسين عامل الاستطاعة للنظام.
وقد تم في هذا البحث استنباط خوارزمية تعتمد المنظمات البطائية Hysteresis Controller لقيادة كلا المبدلتين، ومن ثم تمت مقارنة أداء الخوارزمية المقترحة مع أداء خوارزمية تعتمد في عملها على المنظمات التناسبية - التكاملية التقليدية، وللتأكد من صحة التصميم ومنهجية الدراسة، تم بناء مكونات نظام التوليد باستخدام بيئة Matlab
- Simulink ، حيث بينت النتائج الأداء الجيد للخوارزمية المقترحة وإمكانية استخدامها في قيادة المبدلة ثنائية الاتجاه الموصولة مع DFIG.