دور مستودعات البيانات في دعم القرارات التسويقية الخاصة بالمنتج دراسة ميدانية على شركات صناعة الأدوات الكهرومنزلية في مدينة حلب
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2010, Volume 1, issue 1,pp 250-277| Cite as
Assessment of role of data warehouse in supporting of marketing decisions that relating the product field study on companies of production of the devices electrical-house in Aleppo
authors
Ali Maya, Salah Sheikh Deeb, Jamal Blelo
Abstract

This study investigates assessment of role of  the Data warehouse in the supporting of the marketing decisions that relating the product in marketing mix in the companies of industry of devices Electrical-House in Aleppo, for improving efficaciousness of  makers decision in processing the marketing opportunities and threats which relating the product. Thus, the study consists of the following:

Defining the concept of Data warehouse and its technologies. 

Explaining role of  the Data warehouse in supporting of marketing decisions that relating the product. 

Afield study by designing a questionnaire which is distributed to companies of industry of devices Electrical-House in Aleppo.

Summary of results and recommendations aiming at increasing level of performance Data warehouse in support marketing decisions made by Multi-Dimensional Relational information (MDRI) which support views of decision makers in choosing a suitable alternative.

 

Keywords: Data warehouse – Marketing Decisions – Opportunities and Threats – Marketing Mix.

الكاتب
علي ميا ,صلاح شيخ ديب ,جمال بليلو
الملخص

تتناول هذه الدراسة، تقويم دور مستودعات البيانات في دعم قرارات التسويق الخاصة بالمنتج في شركات صناعة الأدوات الكهرومنزلية في مدينة حلب، بغية تحسين كفاءة صانعي القرار في معالجة الفرص والتهديدات المتعلقة بعنصر المنتج في المزيج التسويقي، ولذلك اشتملت الدراسة على تحديد مفهوم مستودعات البيانات وتقنياتها وبيان دور مستودعات البيانات في دعم قرارات المنتج.إضافة إلى ذلك تمّ إجراء دراسة ميدانية عن طريق تصميم قائمة استقصاء وزعت على شركات صناعة الأدوات الكهرومنزلية في مدينة حلب، كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات التي من شأنها رفع مستوى أداء مستودعات البيانات في تزويد صانعي القرار بمعلومات علائقية متعددة الأبعاد تدعم وجهات نظر صانعي القرار باختيار البديل الأمثل.

 

كلمات مفتاحية: مستودعات البيانات – قرارات التسويق– الفرص والتهديدات – المزيج التسويقي.