آراء معلمي الصم نحو استخدام الحاسوب في تعليم الحاسوب في تعليم الطلبة المعاقين سمعيا في معهد التربية الخاصة للصم بمدينة دمشق
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2010, Volume 2, issue 7,pp 50-75| Cite as
Attiude of deaf teachers towards the use of computer in teaching hearing imparied students at the institue of special education of the deaf in Damascuse
authors
Mohammed Waheed Siam,Suhad Al-Malli,Alia AL-Rifaii
Abstract

This research aimed to know the views of teachers of the deaf about the use of computers in the education of hearing impaired students at the Institute of Special Education of the Deaf in Damascus. And the statement of the impact of some variables on the opinions of respondents about the use of computers in teaching the hearing impaired, such as race (male, female), and experience teaching students the hearing impaired (more than five years, less than five years), experience (Computer has the experience, has no experience).

The sample of research (60) teachers from the Institute of Special Education of the Deaf. The researcher used the questionnaire to get feedback from teachers of the deaf about the use of computers in the education of hearing impaired students. The results showed that the views of teachers of the deaf were positive in all dimensions of the resolution, primarily at identifying the overall level of significance (0.05) about the use of computers in the education of hearing impaired students. And no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the views of teachers of the deaf (male, female). As well as between those who have experience teaching the hearing impaired students, and they have no experience. But no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the views of teachers of the deaf who have computer experience, and have no computer experience for the benefit of their experience of it. Find the need and recommends the introduction of computers as an educational background in the education of hearing impaired students. And design of computerized programs for subjects such as science and reading different.

الكاتب
محمد وحيد صيام, سهاد المللي, عالية الرفاعي
الملخص

 هدف البحث الحالي إلى معرفة آراء معلمي الصم نحو استخدام الحاسوب في تعليم الطلبة المعاقين سمعيا في معهد التربية الخاصة للصم بمدينة دمشق. وبيان أثر بعض المتغيرات على آراء أفراد العينة نحو استخدام الحاسوب في تعليم الطلبة المعاقين سمعية كالجنس (ذكور، إناث)، والخبرة بتدريس الطلبة المعاقين سمعيا (أكثر من خمس سنوات، أقل من خمس سنوات )، والخبرة باستخدام الحاسوب (لديه خبرة، ليس لديه خبرة ). وشملت عينة البحث (60) معلم ومعلمة من معهد التربية الخاصة للصم. واستخدمت الباحثة استبيانة لمعرفة آراء معلمي الصم نحو استخدام الحاسوب في تعليم الطلبة المعاقين سمعيا. وأظهرت النتائج أن آراء معلمي الصم كانت ايجابية في كل أبعاد الاستبانة، وبالدرجة الكلية للاستبانة عند مستوى دلالة (0. 05=a) نحو استخدام الحاسوب في تعليم الطلبة المعاقين سمعيا. كما لا توجد

فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0. 05=a) بين متوسط تقديراتهم على استبانة آراء معلمي الصم (الذكور، الإناث). وكذلك بين من لديهم خبرة بتدريس الطلبة المعاقين سمعيا، ومن ليس لديهم خبرة، ولكن توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0. 05=a) بين متوسط تقديرات من لديهم خبرة بالحاسوب ومن ليس لديهم خبرة على استبانة آراء معلمي الصم لصالح من لديهم خبرة بالحاسوب. ويوصي البحث بضرورة إدخال الحاسب كوسيلة تعليمية أساسية في تعليم الطلبة المعاقين سمعية. وتصميم برامج محوسبة للمواد الدراسية المختلفة كالعلوم والقراءة .
كلمات مفتاحية: المعاقين سمعيا، الحاسوب، معلمي الصم