أثر نظام المعلومات التسويقي في صياغة إستراتيجية اختيار قنوات التوزيع دراسة ميدانية على بعض شركات الصناعات الغذائية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 3, issue 9,pp 133-161| Cite as
the effect of marketing information system on fprmulating the strategy of choosing distibution channels field study on some food industry companies
authors
Najem Abdullah Alhomaidi, Abdulsalam Zakaria
Abstract

Information systems play a major role within organizations as the task of data collection and information production, which is considered a vital and important as the basic foundation for decision-making.

On the other hand it has become in recent marketing plays a big role in the lives of organizations and for being a prime mover in the marketing of their products and services

From the above we find that it is imperative for any organization that seeks to success and the achievement of its objectives to work to make use of information systems in general and the system of marketing information, in particular to support elements of the marketing mix, particularly the distribution being responsible for the discharge of products of the Organization and direct contact with markets and customers.

The purpose of this study was to study the effect of system marketing information in the formulation of strategy selection aspects of the three distribution channels (vision, goals and mission) and that the application in food industries companies in Syria

Kay words: marketing information system, distribution channels, strategy

الكاتب
نجم عبدالله ىالحميدي, عبدالسلام محمد الزكريا
الملخص

تلعب نظم المعلومات دوراً هاماً وكبيراً داخل المنظمات كونها تتولى مهمة جمع البيانات وإنتاج المعلومات والتي تعتبر عنصر حيوي وهام باعتباره الركيزة الأساسية لاتخاذ القرارات.

ومن ناحية أخرى فقد أصبح التسويق في الآونة الأخيرة يقوم بدور كبير في حياة المنظمات وذلك لكونه المحرك الأساسي في تسويق منتجاتها وخدماتها
مما سبق نجد بأنه لا بد لأي منظمة تسعى إلى النجاح وتحقيق أهدافها من أن تعمل على الاستفادة من نظم المعلومات بصورة عامة ونظام معلومات التسويق بصورة خاصة في دعم عناصر المزيج التسويقي ولا سيما عنصر التوزيع كونه المسئول عن تصريف منتجات المنظمة والاحتكاك المباشر مع الأسواق والعملاء.
لقد هدفت هذه الدراسة إلى دراسة اثر نظام معلومات التسويق في صياغة إستراتيجية اختيار قنوات التوزيع بجوانبها الثلاث (الرؤية والأهداف والرسالة) وذلك بالتطبيق على شركات الصناعات الغذائية في سوريا
 
الكلمات المفتاحية: نظام معلومات التسويق, قنوات التوزيع, الإستراتيجية