تحديد تجريبي للتوزيع الأمثل لكميات الوقود المحقونة في المحركات ثنائية الوقود تبعا لنظام عمل محرك الديزل وفق مواصفات الحمولة
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 3, issue 10,pp 1-14| Cite as
Experimental determination of the optimum distribution of fuel injected into two-fuel engines according to the diesel engines operating system according to load specifications
authors
Hatem Al-Mansour
Abstract

The demand for diesel engines, which is associated with the expansion of their usage sphere (in the transportation field, agricultural machinery and the energy field..) caused the expansion of the academic research sphere in order to continue the raising its technical, economical and ecological values.

The improvement of technical, economical and ecological values of diesel engines is connected with increasing the effectiveness of operating process. In the decision of the problem, the special meaning has the tow-stage mixture formation, wich happens by enriching the entering air into the cylinder of the engine with fuel vapors. This will increase the quality of mixture formation, and in its turn, improve the power capacity per liter of the engine; besides, it will simplify the construction of the engine and reduce its noise to a great extend.

الكاتب
حاتم المنصور
الملخص

لقد دعا ازدياد الطلب على محركات الديزل-نظراً لاتساع مجالات استخدامها في المواصلات، والمكننة الزراعية، وفي مجال الطاقة.. –إلى توسع مجال البحث العلمي من أجل الاستمرار في رفع مؤشراتها التقنية والاقتصادية والبيئية.

ترتبط عملية تحسين المواصفات التقنية والاقتصادية والبيئية لمحركات الديزل  بعمليات تحسين الشوط العامل لهذه المحركات، حيث تمتلك في هذا المنحى عملية تشكيل الخليط ثنائي المرحلة أهمية كبرى، وذلك بإغناء الهواء الداخل إلى اسطوانة المحرك بأبخرة الوقود عن طريق عملية تشكيل خليط خارجي، بحيث تزداد لدينا الاستطاعة الليترية، بالإضافة إلى عدم حدوث تعقيد في بنية المحرك وكذلك إلى خفض الضجيج الناتج عن المحرك بدرجة كبيرة.
 
كلمات مفتاحية:  تشكيل خليط ثنائي المرحلة - محرك ديزل