دور النواحي الجمالية في تحقيق أهداف المكتبة المدرسية من وجهة نظر التلاميذ والمعلمين دور النواحي الجمالية في تحقيق أهداف المكتبة المدرسية في وجهة نظر التلاميذ والمعلمين (دراسة ميدانية في بعض مدارس الحلقة الاولى من التعليم الأساسي في مدينة دمشق)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 13,pp 307-333| Cite as
the Role of Aesthetic Factors in the Realization of the school library in Basic schools - the first stage from the view point of both teachers and pupils in Damascus city
authors
Wael Youssef Khattar , Samir Murad , Saber Gidouri
Abstract

the purposes of the update study is knowing the located of beauty directions in the school library from the pupils and teachers point of view

and offering some suggests which might be motivate the pupil to frequent the school library to achieve its functions -wherevers electinga aphazard sample includes (300)pupils and(150)teachers from the first stage of elementary schools on Damascus. According to made two opinions poll one for pupils and the other for teachers how are the samples of study purposes, and the result of search are compilation differences between the functions of the beauty directions and the school library themes and from the point of view of pupils and teachers as employing the school library materials as (maps-pictures) which has a beauty dimensions and there isn't calm music, there are books with damaged covers that effect on pupils frequent to the library and they're annoyance because of the crowd there also it's not a please for reading and that effect on achieving its purposes on encourage in Reading......itc.

So the searcher suggesting Some suggests about the beauty directions like using the lovely color on books for children, beauty designing library (furniture's tools), butting a flower bouquets and a calm music in it which draw pupil attentions on this stage which is the study purpose and motivate him to frequentation frequent it.

Role - Aesthetic Factors - Library In Basic Schools

الكاتب
سمير مراد, صابر جيدوري, واىْل يوسف خطار
الملخص

هدف البحث الحالي إلى تعرف واقع النواحي الجمالية في المكتبة المدرسية من وجهة نظر التلاميذ والمعلمين. وتقديم بعض المقترحات التي يمكن أن تؤدي إلى حث التلاميذ على ارتياد المكتبة المدرسية وتحقيق أهدافها.

حيث تم اختيار عينة عشوائية مؤلفة من (300) تلميذة و (150) معلمة من مدارس التعليم الأساسي . حلقة أولى في مدينة دمشق. وتم إعداد استبانتين استبانه موجهة للتلاميذ وأخرى للمعلمين طبقتا على العينة موضوع البحث ،وقد توصل البحث إلى مجموعة نتائج منها أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين دور النواحي الجمالية و تحقيق أهداف المكتبة المدرسية من وجهة نظر التلاميذ والمعلمين كعدم توظيف المواد الموجودة في المكتبة المدرسية من (خرائط وصور) ذات بعد جمالي وعدم وجود موسیقی هادئة ووجود كتب أغلفتها تالفة مما يؤثر على ارتياد التلاميذ للمكتبة وشعورهم بالضيق من الازدحام الموجود فيها وعدم صلاحية المكان للمطالعة و ذلك يؤثر على تحقيق أهداف المكتبة المدرسية في تنمية عادات القراءة والمطالعة الخ ... وفي ضوء النتائج يقترح الباحث بعض المقترحات حول النواحي الجمالية منها استخدام الألوان المحببة للطفل في الكتب و تصميم المكتبة جماليا (أثاث . أدوات) ووضع باقات من الزهور وموسيقى هادئة داخل المكتبة تثير انتباه الطفل في المرحلة العمرية موضوع البحث وتحثه على ارتياد المكتبة.