نحو الكفاءة والفعالية والاقتصاد
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 14,pp 342-357| Cite as
Towords efficiency, effectiveness and economy
authors
Mohammed Fadi Al-Quran
Abstract

In order to maintain public confidence and support, governments must produce results that are valued by their citizens. While sound policies and the responsible allocation of resources are important, they are not enough. Good results also depend on effective implementation of often programs and services. This represents challenge to high education Institutions (HEls). This is because strategic planning, budgeting and information systems management may not coordinate and integrate their efforts to establish, maintain and use performance measurement systems to evaluate the impact of education and research programs. Governments (eg, UK. USA, Canada, Australia, New Zealand, France, Singapore, and Malaysia) paid attention to efficiency, effectiveness and economy ("3Es"). Performance Based Budgeting (PBB) system has been adopted as governance mechanism ties policy making with resource realities, improving the allocation of funds to strategic priorities among and within economic and social sectors, and defines each output in terms of efficiency. This paper provides a comprehensive overview of Performance Based Budgeting (PBB)system, and addresses the challenges faced by HEIS universities funded on the basis of what they produce in terins of graduates and research outputs.

الكاتب
محمد فادي القرعان
الملخص

من أجل الحفاظ على ثقة المجتمع وضمان استمرارية الثقة المذكورة يجب على الحكومة أن تعمل على استخدام الموارد بشكل فعال في تنفيذ الخدمات ، وهذا بدوره يتطلب تطبيق موازنة البرامج والأداء في مختلف القطاعات بما في ذلك قطاع التعليم العالي .لأن ذلك يساعد على تحقيق الكفاءة والفعالية والاقتصاد الأمر الذي لجأت إلى تطبيقه العديد من الدول منها على سبيل المثال وليس الحصر : المملكة المتحدة، الولايات المتحدة الأمريكية وكندا واستراليا ونيوزيلندا وفرنسا، وسنغافورة ، وماليزيا وعليه فان هذا البحث يمثل دراسة تحليلية للتحديات التي من المحتمل أن يتعرض لها قطاع التعليم العالي عند التحول إلى موازنة البرامج والأداء.

الكلمات المفتاحية : المساءلة ، قياس الأداء على أساس البرامج ، الحوكمة، الشفافية