الوعي الجمالي في الحضارات الشرقية القديمة
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 14,pp 101-118| Cite as
The aesthetic awareness of ancient Eastern civilization
authors
Mohamed El Wadi
Abstract

Since his first appearance on earth, man has realised that there are things in the world that can please him and make him happy. This normally happens because these things have certain characteristics that attract his attention and make him enjoy and try to imitate them.

This fact is supported by the drawings that appear on the pre-historic cave walls (Frescoes).

The most distinctive aspects of primitive aesthetic awareness are those that appeared in the ancient eastern civilisations ( the civilisation of Blaad Al rafidayn (Me so potamia). Bilaad Al Shaam ( The Levaut) and Ancient Egypt). This kind of awareness is apparent in the frescoes and ancient statues, and it represents a wild imagination and a deep understanding of mythology. The complexity of the images which are strongly related to concrete reality can be seen as one of the most distinctive features of aesthetic awareness in these periods. The images symbolise power, fertility and justice. Furthermore, they clearly express the beauty of living bodies, as can be seen in the statues of oxen, wingd lions, goddesses ( Ishtar statue, the goddess of water spring statue), and humanised lions ( Abu Alhawl(the sphinx) ). In addition, aesthetic awareness is clearly represented in the poetic images, as in the Sumerianand Acadian songs and chauts, and in Assyrian and Babylonian mythology (the epic of Gilgamesh).

الكاتب
محمد الوادي
الملخص

أدرك الإنسان منذ بدايات وجوده على هذه الأرض أن ثمة أشياء تسره، فيبتهج بها، ويستمتع برؤيتها أو بسماعها لوجود صفة فيها تجذبه وتجعله يميل إليها ويحبها، وفي مرحلة تالية من مراحل وجوده أراد أن يعبر عن علاقته بالأشياء، الجميلة فحاول أن يقلدها ويحاكيها، وهذا ما بدا في رسومات الكهوف الجدارية قبل التاريخ ، ولعل أبرز جوانب الوعي الجمالي البدائية تلك التي تجلت في الحضارات الشرقية القديمة (حضارات بلاد الرافدين - بلاد الشام - مصر القديمة) وتكشف هذا الوعي في اللوحات الجدارية والتماثيل القديمة، فكان هذا الوعي ينم على فهم اسطوري وخيال واسع ذي تعبير رمزي ، وتعد الصور المركبة التي تستمد عناصرها الأولية أو أجزاءها من الواقع المحسوس من أبرز جوانب الوعي الجمال في تلك العصور، فكانت ترمز إلى القوة أو الخصب أو العدل، وتعبر بشكل واضح عن جماليات الأجسام الحية كما في تماثيل الثيران والأسود المجنحة، وفي تماثيل الإلاهات ( تمثال عشتار - تمثال ربة الينبوع ) وفي تماثيل الأسود المؤنسنة ( تمثال أبي الهول )، كما تبدى الوعي الجمالي بشكل واضح في الصور الفنية الشعرية، وذلك في الأناشيد السومرية والأكدية ( نشيد الإنشاد السومري) وفي الملاحم البابلية والأشورية ( ملحمة جلجامش).