المتلازمات اللفظية في أداء الطلبة العرب عند تعلم الإنكليزية كلغة أجنبية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 15,pp 298-321| Cite as
collocational performance of Arab learners of English
authors
Ahmed Mohamed Hassan
Abstract

The analysis of collocational performance of Arab learners of English as a foreign language (EFL) has attracted only little attention. The aim of this study is to shed light on collocation related problems in the performance of Arab learners of English. It is an explanatory study of the collocational difficulties that Arab learners of English encounter in the process of L2 learning. The paper introduces the term "collocation" and looks at various ways of classifying collocations. Then, it distinguishes between two kinds of errors: collocational and non-collocational, before analysing data taken from collocational performance of Arab learners of English who are still in the process of learning English.

In the remaining part of this work, the focus will be on some pedagogical implications and ways of implementing findings of this work in the teaching of EFL to Arab learners. The paper concludes by recommending certain measures to be implemented in while teaching English grammar, writing and translation classes at the English department to target the learners' skills relating to use of collocations. This improves learners' competence, and consequently their performance. We believe that this goal is not only worthwhile but also necessary.

 

Key Words: collocation, idioms, errors, performance, transfer.

الكاتب
أحمد محمد حسن
الملخص

لا تزال دراسة ظاهرة المتلازمات اللفظية العربية وتأثيرها الهام على الأداء اللغوي عند متعلمي اللغة الإنجليزية تحظى باهتمام محدود من قبل الباحثين اللغويين. لذلك نسعى في هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على مصطلح المتلازمات اللفظية وأنواعها ونميز بين نوعين من الأخطاء اللغوية: أخطاء لا علاقة لها بالمتلازمات اللفظية وأخرى ناجمة عن عدم معرفة الطالب بهذه المتلازمات وهذا النوع الأخير من الأخطاء هو الذي يعنينا في هذا المقام حيث نقوم بدراسة هذه الأخطاء وتحليلها وربط بعضها بعملية التداخل اللغوي. أما في الجزء الأخير من البحث فنقوم بتقديم بعض النتائج والتوصيات المتعلقة بكيفية التعامل مع هذه الظاهرة بشكل منظم من خلال لفت الانتباه إلى هذه الظاهرة والتأكيد على احتواء المقررات التي تدرس قواعد اللغة الإنجليزية والترجمة والكتابة على التدريبات اللغوية المناسبة الأمر الذي سيساعد الطالب على تعلم هذه العبارات والمصطلحات وبالتالي تحسين أدائه في اللغة الإنجليزية قواعدا وكتابة وترجمة.

الكلمات المفتاحية: المتلازمات اللفظية، التعابير المجازية، الأداء، التداخل الغوي، الأخطاء