فعالية برنامج تعديل سلوكي لخفض اضطراب ضعف الانتباه والنشاط الزائد لدى أطفال متلازمة داون في عينة أردنية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 15,pp 210-247| Cite as
Effectiveness of a behavioral modification program to reduce attention deficit disorder and hyperactivity in Down syndrome children in a Jordanian sample
authors
Rayida eisaa jarisat
Abstract

The main purpose of this study is to investigate the effectiveness of a behavioral modification program consisting of positive reinforcement procdures in reducing ADHD of children with Down syndrome aging from 8 - 16 years. 

A sample of 10 Down syndrome children from Nazek Al Hareri center were selected, ADHD scale developed by the researcher was used as a pre post test. 

The Wilcoxon test, and the ABA Design were used to analysed the data. 

Results showed statistically significant differences (a = 0.05) between pre and post test in the ADHD scale, also the ABA Design showed similar results. 

 

Key words: Down Syndrome, Positive Reinforcement, ADHD. 

الكاتب
رائدة عيسى جريسات
الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء مدى فعالية برنامج تعديل سلوكي يعتمد على التعزيز الإيجابي في خفض اضطراب ضعف الانتباه والنشاط الزائد لدى أطفال متلازمة داون (ن = ۱۰) من مركز نازك في الفئة العمرية (8 – 16) سنة، وتم تحديد درجة ضعف الانتباه والنشاط الزائد لدى أفراد الدراسة باستخدام مقياس ضعف الانتباه والنشاط الزائد كاختبار قبلي، واختبار بعدي لمعرفة مدى فعالية البرنامج السلوكي المبني على التعزير الإيجابي، والذي استمر 45 يوما بواقع جلستين في الأسبوع، وعلى مدى شهرين. 

عولجت البيانات الإحصائية الناتجة عن تطبيق مقياس ضعف الانتباه والنشاط الزائد باستخدام اختبار ولكوكسون لفحص الفروق بين درجات الأطفال في ضعف الانتباه والنشاط الزائد والاندفاعية، وباستخدام تصميم الحالة الواحدة. أظهرت النتائج أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية(0.05=α)بين القياسين القبلي والبعدي على الدرجة الكلية وعلى الدرجات الفرعية للمقياس، باستخدام تصميم الحالة الواحدة (ABA) كما أظهرت الصفحات البيانية، للأداء على المقياس فعالية البرنامج السلوكي.
 
الكلمات الدالة: الإعاقة القلية (متلازمة داون)، التعزيز الإيجابي، اضطراب ضعف الانتباه والنشاط الزائد.