الخصائص السيكومترية لقائمة أساليب التفكير الستيرنبرغ وواجنر المعدلة على أطفال البيئة ( دير الزور نموذجا )
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 15,pp 30-57| Cite as
The Psychometric Characteristics of the Sternberg and Wagner Foundations List which is adapted to environmental children (Deir El-Zour as a model)
authors
Mohammed Al-Mousa Al-Saleh , Mays Ameen Ameer
Abstract

This research aims at exploring the psychometric characteristic of the Sternberg's, Thinking Styles Inventory, for the sixth grade pupils in Deir Ezzor city. This inventory consists of 65 items measuring 13 Thinking Styles which are contained in 5 dimensions.

The sample consisted of (148) students including both male and female. Findings showed that the inventory has an acceptable reliability. They also appeared that the inventory has an Internal consistency that reflects the significant correlations between 65 items and 13 styles which they belong to. These correlations ranged from 20% to 72% In addition, results clarified significant differences between students who have high means of scores and who have low of them.

الكاتب
محمد الموسى الصالح, ميس أمين امرير
الملخص

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على الخصائص السيكومترية لقائمة أساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرغ Sternberg لدى تلاميذ الصف السادس في مدينة دير الزور، وتكونت العينة من (148) تلميذ وتلميذة من تلامذة الصف السادس في مدارس مدينة دير الزور.

طبقت عليهم قائمة أساليب التفكير الستيرنبرغ وواجنر، وباستخدام الثبات بطريقة الإعادة أو ما يسمى استقرار المقياس عبر الزمن، وحساب الصدق الذاتي والاتساق الداخلي، واختبار "ت" لصدق المقارنة الطرفية، ظهرت النتائج التالية:
(1) تتوفر لقائمة أساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرغ درجة مقبولة
من الثبات في البيئة السورية بطريقة حساب الثبات بالإعادة.
(2) تتوفر لقائمة أساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرغ درجة مقبولة من الصدق في البيئة السورية باستخدام الصدق الذاتي، وصدق الاتساق الداخلي " معاملات ارتباط البنود بالدرجة الكلية للأسلوب" واختبار ت " الصدق المقارنة الطرفية