أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى الطلبة المتفوقين دراسياً (دراسة ميدانية بمدرسة المتفوقين بدرعا)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 5, issue 19,pp 66-96| Cite as
parent dealing on the studing level of the high level students
authors
Iman fadl abed rabouh , Suhad al-melly
Abstract

This study aims to figure out the effect of the parents dealing on the studding Academic of the high level students and discover the differences significance of the means of sample members grades in the total of the methods. 

of parents dealing and its positive or negative fields according to the study variable The sample consists of 60 students from second intermediate and third secondary grade .The study results the following: 

- There is no correlation between the parents dealing ( either positive or negative ) and the studying level among the males .

- There is correlation between the mother's positive way of dealing and the studying level among the males .

- There is correlation between the father's positive way of dealing and the studying level among the females .

- There is no significant differences related to the ways of parents dealing according to the studying year variable .

- There is significant differences related to the negative ways of father's dealing according to the sex variable in favor of males .

- There is no significant differences related to the positive ways of father's dealing according to the sex variable .

- There is no significant differences related to the positive or negative ways of mother's dealing according to the sex variable .

Key words: Parents dealing, Academic Achievement, Superior Students.

الكاتب
سهاد المللي , إيمان عبد ربه
الملخص

تهدف الدراسة التعرف على طبيعة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والتحصيل الدراسي لدى الطلبة المتفوقين دراسياً وكذلك تعرف دلالة الفروق بين متوسطات درجات أفراد العينة في الدرجة الكلية لأساليب المعاملة الوالدية ومجالاتها (السلبية/الإيجابية) وفقاً لمتغيرات البحث.

وقد تكونت عينة البحث من (60) طالباً وطالبة من الصفين الثاني الإعدادي، الثاني الثانوي).وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: لا توجد علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية (السلبية / الإيجابية) والتحصيل الدراسي لدى الطلبة المتفوقين دراسياً تبعاً لمتغير السنة الدراسية (الثاني الإعدادي، الثاني الثانوي).

توجد علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية (الأم) بمجالاتها الإيجابية بالتحصيل الدراسي لدى الذكور.

توجد علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية (الأب) بمجالاتها الإيجابية بالتحصيل الدراسي لدى الإناث.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية وفقاً لمتغير السنة الدراسية.

توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية السلبية (الأب) وفقاً لمتغير الجنس لصالح الذكور.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية الإيجابية (الأب) وفقاً لمتغير الجنس.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية للأم (الإيجابية / السلبية) وفقاً لمتغير الجنس.


الكلمات المفتاحية: أساليب المعاملة الوالدية، التحصيل الدراسي، المتفوقون.