دور رضا الزبون المبني على نظام الادارة المتكامل في تعزيز القدرة التنافسية للقطاع الدوائي السوري(دراسة ميدانية)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 5, issue 20,pp 380-400| Cite as
The role of customer satisfaction built on Integrated Management Systemin improving competitiveness of Syrian pharmaceutical Sector(Fieldstudy)
authors
Yassin Hassan , Nada Hassan
Abstract

Current organizations faces lots of challenges that overwhelm business environment, that forces these organizations to implement one of the most important concepts of modern management which is "Customer Satisfaction". Customer here refers to all concerned parties, not only the end-user of product or service, but also satisfaction of its workers, governmental organizations, local communities and society as a whole. The research aims at studying of customer satisfaction and its relation with improving competiveness in Syrian pharmaceutical Sector. The research has discussed the necessity of seeking for customer satisfaction in the local and international markets through hypothesis provides a statistically significant relation between customer satisfaction from integrated management system point of view and improvement of competitiveness in Syrian pharmaceutical sector. The hypothesis has been testing through a questionnaire was distributed to members of the sample in a pharmaceutical companies that implemented ISO 9001, ISO 14001, & OHSAS18001, and the results has been analyzed by using the statistical program SPSS, and the research found that customer satisfaction and meeting their demands & expectations involves in achieving a competitive advantage and therefore increasing competitiveness of Syrian pharmaceutical companies, in addition to some findings and recommendations were referred to at the end of the research. 

Keywords:Integrated management system, competitive advantage, customer satisfaction. 

competitiveness,

الكاتب
ياسين حسن , ندى حسن
الملخص

تواجه المنظمات الحديثة عدة تحديات تسود بيئة الاعمال ,والتي تفوض عليها السعي نحو تطبيق اهم المفاهيم الادارية الحديثة ومن ابرزها مفهوم"رضا الزبون"والمقصود بالزبون كافة الاطراف ذات العلاقة ,ليس فقط المستهلك النهائي للمنتج انما ارضاء العاملين لديها,المؤوسسات العامة,الجماعات المحلية,والمجتمع ككل.بهدف البحث الى دراسة دور رضا الزبون في القطاع الدوائي كاداة لتعزيز القدرة التنافسية لهذا القطاع .ناقش البحث ضرورة إيلاء اهتمام خاص برضا الزبائن في السوق المحلية والخارجية من خلال فرضية تنص على وجود اثر ذو دلالة احصائية بين رضا الزبون من وجهة نضر نظام الادارة المتكامل وتعزيز القدرة التنافسية للقطاع الدوائي السوري .وقد تم اختبار الفرضية من خلال استبيان تم توزيعه على عينة من المنضمات الدوائية السورية المطبقة لنظام ادارة الجودة ISO9001 ونظام ادارة البيئة ISO14001 ونضام ادارة الصحة والسلامة المهنية OHSAS18001 ليتم تحليل النتائج باستخدام البرنامج الاحصائي SPSS .توصلت الدراسة الى ان ارضاء الزبائن والاهتمام برغباتهم وتطلعاتهم يساهم في تحقيق ميزه تنافسية لمنضمات الادوية السورية وبالتالي تحقيق قدرة تنافسية لهذا القطاع .

هذا وبالاضافة الى مجموعة اخرى من النتائج المقترحات ثم الاشارة اليها في نهاية البحث.
 
الكلمات المفتاحية : نظام الادرة المتكامل ,القدرة التنافسية ,رضا الزبون.