الإدارة بالمشاركة .. نهج المرحلة
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 5, issue 20,pp 1-23| Cite as
From participation thought ...to strategy empowerment
authors
Sam Dallah , Abdul Karim Ahmed Al - Mustafa
Abstract

The approach of participative management limits the chairing and administrative domination with which the strict centralism in planning had grown up.

The approach of participative management came up as a result of many shifts ( political, economical, administrative, social etc.) that imposed the concept of participation, delegation and empowerment.

It seems that the advantages of workers' participation in management was not effective in all states especially those which

have not surpassed the theory of delegation of authority and responsibilities. Because these states had not had a real application of them, this indicates that these states still unaware of the advantages of empowerment strategy, which could be considered a new method to change the administrations and organizations towards a future with more competition and ability to adaptation with the current era.

 

الكاتب
سام دلة , عبدالكريم الاحمد المصطفى
الملخص

يمكن اعتبار فكر المشاركة ,أو التشاركية ,أو الادارة بالمشاركة ,نهج استراتيجي محفز للإداء  الجماعي ,يتيح لكل  مواطن الحق في أن يشترك في صنع القرارات التي تؤثر في حياته ,كما أنه يحد من الترؤس والتسلط الاداري ,الذي ترعرعت  في كنفه المركزية الشديدة في التخطيط ,وصنع القرار .

ان نهج الادارة بالمشاركة أتى كنتيجة لتحولات عديدة (سياسية ,اقتصادية ,ادارية ,اجتماعية .. ) فرضت مفهوم الدولة التشاركية ,أو المشاركة ,أو الدولة الشريك ,وخصوصا تلك الشراكة مع القطاع الخاص ,التي فيها شيء  من الخضحضية والكثير من  التوازن النسبي في المصالح لأطرافها ,وتجلت تلك الشراكة بصيغ عديدة ,أبرزها صيغة عقود البوت (BOT).
وقد أتى ذلك كله تحت وطأة عجز الكثير من الدول عن توفير الأموال اللازمة لعملية التنمية .
ويبدو أن تعاطي الدول مع هذه الشراكة لم يكن على ذات المستوى والفاعلية ,وخصوصا مع بروز الكثير من العقبات والعراقيل الدستورية والقانونية ,التي أثرت وأخرت الاستفادة من هذه التشاركية .