دلالات قصص الحيوان في الأدب العباسي
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 5, issue 18,pp 78-101| Cite as
Animal stories in the Abbasid Literature (The features and advantages)
authors
kahtan saleh alfalah
Abstract

This research deals with the story by the tongue of animals in the Abbasid, being the narrative patterns of deep-rooted heritage in the Arab narrative origins. The words and acts are attributed to the animal, to give a moral lesson, social reform, and political criticism as well as artistic interestingness. This type was often common in the world arts and gained much care. Therefore it has contested the ownership of his creativity first many civilizations. In the first Abbasid particularly it was overspread after coexisting with other cultures which started revival in the Arabic fertile streams. So, this research tries to shed light on this art in the Abbasid Era through the detailed analysis and speech about the most important authors and creators lived in it. And it talks about what reached us of their creations and writings or what mentioned to them within this field. In addition to mentioning the purpose of narrative on the tongue of the animals and its aims particularly.

الكاتب
قحطان صالح الفلاح
الملخص

يتناول هذا البحث القصة على لسان الحيوان في العصر العباسي، كونها من الأنماط القصصية الضاربة الجذور في تراثنا السردي العربي. تعزي فيه الأقوال والأفعال إلى الحيوان؛ بقصد التهذيب الخلقي، والإصلاح الاجتماعي، أو النقد السياسي؛ فضلا عن الإمتاع الفني. وقد ذاع هذا النوع ذيوعا كبيرا في الآداب العالمية، وحظي برواج و عناية فائقة؛ لذا فقد تنازعت ملكية إبداعه أولا، وقصب السبق فيه، حضارات عدة.

وفي العصر العباسي الأول، على وجه التحديد، خطا هذا الفن خطوات واسعة، بعد الانفتاح على الثقافات الأخرى، التي انصبت في يم الثقافة العربية الزاخر. ولذا يحاول هذا البحث تسليط الضوء على هذا الفن في العصر العباسي من خلال الحديث عن أهم أعلامه ومبدعيه، وما وصل إلينا من إنتاجهم أو ما ذكر لهم في هذا الميدان ، فضلا عن الحديث عن مقاصد القص على لسان الحيوان وغاياته عامة، وفي العصر العباسي على وجه الخصوص.