أثر المناخ الأسري غير السوي وبعض العوامل الأسرية الأخرى في ظهور اضطرابات الشخصية لدى طلاب الجامعة (دراسة ميدانية على عينة من طلاب جامعة البعث)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 6, issue 21,pp 156-187| Cite as
The impact of abnormal familial environment and some familial factors on appearance of the personality disorders among students university
authors
Mario Rahal
Abstract

The current study aims at recognizing the impact of abnormal familial environment and some familial factors , as economic level of the family and educational level of the father and mother, on appearance of the personality disorders among students university, and the sample of study consists of 275 students in some colleges at Al-Ba'ath university 

The researcher has used the following tools: 

1- The test of (abnormal familial environment) which the 

present researcher had designed, involved following scales: Dehumanizing Merger or Fusion, Introversion, Intervention, Division and Alliance Disputes and Cracks, Deviations Problems of Roles, and the Contradictions. 

2- The test of ( personality disorders ) which the present 

researcher had designed, involved following scales: Histrionic personality disorder Paranoid personality disorder ,Depressive personality disorder Antisocial personality disorder Avoidant personality disorder Borderline personality disorder ,Narcissistic Dependent personality disorder, Obsessive-compulsive personality 

disorder scale. The most important results of the current study are: 

1- There is a statically significant positive relationship between the students' grades in the test of abnormal familial environment as a whole and its subscales and their grades in the test of personality disorders, but it was no significant relationship between the students' grades in subscales Dehumanizing, Intervention and the students' grades in the Obsessive-compulsive personality disorder scale. 

2- There is no statically significant relationship between the students' grades in the personality disorders scales and economic level of the family except Avoidant personality disorder subscale. 

3- There is no statically significant relationship between the  students' grades in the personality disorders subscales and 

educational level of the father.

4- There is a statistically significant negative relationship between the grades of students in the Depressive personality disorder, Avoidant personality disorder, Dependent personality disorder, and Obsessive compulsive personality disorder scale and educational level of the mother.

الكاتب
ماريو رحال
الملخص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف علا اثر المناخ الاسري غير السوي وبعض العوامل الاسرية الاخرى كالمستوى الاقتصادي للأسرة ,والمستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم ,في ظهور اضطرابات الشخصية لدى طلاب الجامعة .وقد  بلغ عدد افراد عينة الدراسة(275) طالبا وطالبة تم اختيارهم بشكل عشوائي من بعض كليات  جامعة البعث .وقد قام الباحث باستخدام اداتين من اعداده هما :اختبار المناخ الاسري غير السوي ,واختبار اضطرابات الشخصية .وكان من أهم ما توصلت اليه الدراسة الحالية من نتائج :وجود علاقة ايجابية ودالة احصائيا بين درجات الطلاب في اختبار (المناخ الاسري غير السوي ) ككل ومقاييسه الفرعية ودرجات الطلاب في اختبار (اضطرابات الشخصية) ,فيماعدا مقياسي (اللا انسنة)و(التدخلات)حيث كانت العلاقة مع اضطرابات الشخصية الوسواسية القهرية غير دالة احصائيا .كما انه لم يكن هناك علاقة دالة بين درجات الطلاب في اختبار(اضطرابات الشخصية) والمستوى الاقتصادي للأسرة فيما عدا اضطراب الشخصية المتجنبة ,حيث وجدت علاقة دالة احصائيا .كما لم يكن هناك علاقة دالة احصائيا بين درجات الطلاب في اختبار (اضطرابات الشخصية) والمستوى التعليمي للاب ,واخيرا وجدت علاقة سلبية دالة احصائيا بين درجات الطلاب في المقاييس الاتية: اضطراب الشخصية الاكتئابية ,اضطراب الشخصية المتجنبة,اضطراب الشخصية الاعتمادية (غير المستقلة) اضطراب الشخصية الوسواسية القهرية ,والمستوى التعليمي للأم.