تحديد الاحتياجات التدريبية لمعلّمي مدارس الحلقة الأولى في التعليم الأساسي في ضـوء معايير الاعتماد الأكاديمي وإدارة الجودة الشاملةTQM دراسة ميدانية في مدارس محافظة الحسكة
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 6, issue 21,pp 108-130| Cite as
Identifying the Training Needs of the First Cycle Schools Teachers in the Basic Education at Al-Hassakeh in the Light of Academic Accreditation and Total Quality Management Standards
authors
Bassam Alssaftly, MOHAMMAD kHEIR Al-Fawal
Abstract

The results showed that teachers performance quality have a level (an achievement to some extent ).the standard relating to Content knowledge has the first arrangement (an achievement to some extent), and the standard relating to the employment of technology to improve learning quality won the latter arrangement (non-an achievement).

The percentage of the level of training needs for teachers to achieve a percentage of the actual level of performance for each standard of performance standards ranged between (13%-43%), As shown that the variable (Sex, educational experience) impact on the teachers performance quality, while not shown any effect To (scientific qualification)

In view of search results provided some suggestions to improve the teachers performance quality.

 

Keywords: Training Needs, Teachers, Standards, Academic Accreditation, Total Quality Management

الكاتب
محمد خير أحمد الفوال, بسام محمود الصافتلي
الملخص

هدف البحث الحالي إلى تحديد الاحتياجات التدريبية لمعلّمي مدارس الحلقة الأولى في التعليم الأساسي من وجهة نظرهم في محافظة الحسكة؛وذلك في ضوء أهم معايير الاعتماد الأكاديمي وإدارة الجودة الشاملة.وقد أظهرت نتائج هذا البحث أنّ مدى جودة أداء المعلّمين كان بدرجة (محقّق لحدٍّ ما) وقد حاز المعيار المتعلّق بمعرفة المحتوى الترتيب الأول بدرجة(محقّق لحدٍّ ما)، أما المعيار المتعلّق بتوظيف التقانة لتحسين جودة التعلّم حاز الترتيب الأخير بدرجة(غير محقّق).كما أنّ نسبة مستوى الاحتياجات التدريبية للمعلمين لتحقيق نسبة مستوى الأداء المتوقّع لكلّ معيار من معايير الأداء تراوحت ما بين(12%-44%). كما تبين أنّ لمتغير(الجنس، والخبرة التعليمية) تأثيراً في مدى جودة أداء المعلّمين بينما لم يتبين أي تأثير لمتغير(المؤهل العلمي).وفي ضوء نتائج البحث قدّمت بعض المقترحات التي يمكن تداولها لتحسين جودة أداء المعلّمين في ضوء احتياجاتهم التدريبية.