فاعلية برنامج قائم على مجموعة من الالعاب التربوية في اكساب اطفال الروضة بعض مهارات التفكير دراسة تجريبية في مدينة دمشق على اطفال الروضة من عمر (5-6)سنوات
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 6, issue 21,pp 39-62| Cite as
Effectiveness of Playing In Gaining Preschoolers Set of thinking skills
authors
Razan Oueis
Abstract

The purpose of this research was to investigate the effect of Playing as a teaching-learning method that may teach children set of thinking skills.

The sample consisted of (84) preschool children from Damascus city the sample was divided into experimental and control groups. The results revealed the following results: 1-Significant differences were found between the averages of the experimental and control groups in which the later group has lower average according to the thinking skills test 2- Significant differences were found between the averages of the control groups between the first applied test and second applied test. This study recommended to apply Playing as a good method in kindergarten to gaining Preschoolers set of thinking skills. Continuing education courses in teaching new methods, which focusing on thinking skills. Reducing numbers of children in activity room.

 

Ket words : playing - kindergarten-child-thinking skills

الكاتب
رزان عويس
الملخص

تهدف هذه الدراسة الى معرفة فاعلية برنامج قائم على مجموعة من الالعاب التربوية في اكساب اطفال الروضة مجمموعة من مهارات التفكير.ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بتجريب هذا البرنامج على مجموعة من اطفال الروضة ,وقامت باعداد اختبار قبلي _بعدي لقياس مهارات التفكير لدى اطفال الروضة ,وشملت عينة البحث مجموعتين ضابطة وتجريبية من مدينة دمشق وتالفت كل منها من (42)طفلا وطفلة .وقد تم الوصول الى النتائج التالية:

1)تفوق المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي لمهارات التفكير على المجموعة الضابطة.
2)تحسن بسيط في اداء المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي .
ان هذه النتائج تؤكد فاعلية طريقة اللعب في اكساب الاطفال مهارات التفكير ,وضرورة توظيفه كطريقة تربوية في تعليم اطفال الروضة لاكسابهم مهارات التفكير ,وقد خرجت الدراسة بمقترحات من اهمها ضرورة العمل على متابعة تدريب المعلمات على الطرائق التربوية الحديثة في التعليم التي تركز على ايجابية المتعلم وتنمية مهارات التفكير لديه .وتخفيض اعداد الاطفال في غرفة النشاط .