فاعلية استخدام إستراتيجية التعلم الذاتي المبرمج في تعليم مادة الفلسفة واتجاهات الطلاب والمعلمين نحوها دراسة تجريبية على طلبة الصف الثالث الثانوي الفرع الأدبي في محافظة ريف دمشق
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 6, issue 23,pp 371-390| Cite as
The effectiveness of the programed self-learning stategy of teaching the subject of philosophy and the attitudes of teachers and students towards it an experimental study focused on secondary schools third class literary section students in the governate
authors
Taher Saloum , Hussen Sef ALdeen
Abstract

The aim of the research was to discover the effectiveness of the programmed self-learning strategy in learning the philosophy, achievement and impact of education, and to reveal the students' attitudes towards the program used, and the attitudes of teachers and students toward the possibility of learning philosophy according to the programmed self-learning strategy. ), Male and female (60) The results of the results were as follows: - There is no statistically significant difference between the average scores of the experimental and control groups in the tribal achievement test.

 

- There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental groups And the control in the direct post-test for the experimental group On the superiority of self-learning strategy programmed in the achievement of the method used.

-There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental groups

 

And the control in the direct post-test for the experimental group On the superiority of self-learning strategy programmed in the achievement of the method used.

- There was no difference between the mean scores of the experimental group in the post-direct test according to the gender variable. - There are differences between the average of the control and experimental groups in the delayed post-test in favor of the experimental group, indicating the superiority of the programmed self-learning strategy in retaining the learning method

- There is no difference in the attitudes of students towards the program used in the experiment

- There is no difference in the attitudes of students and teachers towards the possibility of teaching philosophy Using the programmed self- learning strategy.

الكاتب
طاهر سلوم , حسين سيف الدين
الملخص

هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية استخدام إستراتيجية التعلم الذاتي المبرمج، في تعلم مادة الفلسفة، والتحصيل وأثر التعليم، والكشف عن اتجاهات الطلبة نحو البرنامج المستخدم، واتجاهات المعلمين والطلاب نحو إمكانية تعلم الفلسفة وفق إستراتيجية التعلم الذاتي المبرمج، تكونت عينة البحث من مجموعتين تجريبية (60) طالبا وطالبة، وضابطة (60) طالبا وطالبة، واستخدم الباحث مقياسا للتحصيل القبلي والبعدي و المؤجل، ومقياسا لاتجاهات الطلبة، والمعلمين، أما نتائج النتائج: - لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التحصيل القبلي. 

- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية  والضابطة في اختبار التحصيل البعدي المباشر لصالح المجموعة التجريبية مما يدل على تفوق إستراتيجية التعلم الذاتي المبرمج في التحصيل على الطريقة المتبعة. 
-لا يوجد فرق بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي المباشر تبعا لمتغير الجنس. - توجد فروق بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة و التجريبية في الاختبار البعدي المؤجل لصالح المجموعة التجريبية مما يدل على تفوق إستراتيجية التعلم الذاتي المبرمج في الاحتفاظ بالتعلم على الطريقة المتبعة.
- لا يوجد فرق في اتجاهات الطلاب نحو البرنامج المستخدم في التجربة.
 -لا يوجد فرق في اتجاهات الطلاب والمعلمين نحو إمكانية تدريس مادة الفلسفة باستخدام إستراتيجية التعلم الذاتي المبرمج.