مجالات الأهداف المستخدمة في التخطيط لنشاط القصة المستخدم من قبل معلمات الرياض وفقاً لبعض المتغيرات (الخبرة، المؤهل العلمي، الفئة العمرية) (دراسة ميدانية لرياض أطفال مدينة دمشق)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 6, issue 23,pp 267-297| Cite as
The Fields goals which using in planning for stories active from kindergartens teachers according to some variables (the number of the teachers year of experience, the teachers academic degree, stages of old)
authors
Salwa mortada , Rema Salem ALharbat
Abstract

The study aimed at identify areas used in the planning of the activity of the story of the kindergarten teachers before the city of Damascus, according to the "some of the variables on the number of years of experience, the degree of scientific training, and the target age group.

- It is designed for the researcher developed a questionnaire to several objectives of the three areas are expected to be used in planning the activities of a common motor domain, the domain of emotional, and cognitive domain. Was the domain of knowledge) 19) Bend, addressed the mental skills of the imagination, keep in mind, attention, problem-solving.... Skills to prepare for reading and writing, and finally "gain some specific knowledge concerning the facts, laws, and knowledge of all aspects of natural living and non-living, while the contained area of emotional empathy on the 21)) item concerning the acquisition of habits and traditions of society and humanity as well to give what support personal balanced emotionally, "and finally" domain common motor, which contained 8) (items related to the development of the senses and muscles long and accurate. of course, "dominated the formulation of educational goals more than the behavioral as non-specific story of a certain. adopted by the researcher in obtaining the results of the connotations of statistical calculated by t- test based on the statistical program sass. have reached the following conclusions: Use of the objectives of the cognitive domain and emotional during the planning of the activity of the story is affected by the level of academic qualification according to dividing _ Search _ adopted in all categories of groups supported: (acdamic - secondary) .While the use of the objectives of the emotional fields is affected only between teachers with the secondery and primary degree.

- The difference in the experience between the teachers did not affect the levels wich were used in the research in using in the approved educational fields

- The age difference wich were tought by teachers did not affect the use of educational fields.

الكاتب
سلوى مرتضى , ريمة سالم الحربات
الملخص

هدفت الدراسة تعرف المجالات المستخدمة في التخطيط لنشاط القصة من قبل معلمات رياض أطفال مدينة دمشق وفقا لبعض المتغيرات المتعلقة بعدد سنوات الخبرة، درجة التأهيل العلمي، والفئة العمرية المستهدفة.

ومن أجل ذلك صممت الباحثة استبيان بحيث وضعت عدة أهداف للمجالات الثلاث المتوقع أن تكون مستخدمة في التخطيط للأنشطة وهي المجال الحس حركي، المجال الانفعالي، والمجال المعرفي. فكان للمجال المعرفي (19) بند، تناولت المهارات العقلية من خيال، تذكر، انتباه، وحل المشكلات....إلى مهارات الاستعداد للقراءة والكتابة، وأخيراً اكتساب بعض المعارف المحددة التي تتعلق بحقائق، قوانين، ومعارف عن المظاهر الطبيعية الحية وغير الحية، بينما احتوى المجال الانفعالي الوجداني على (21) بند تتعلق باكتساب عادات وتقاليد للمجتمع والإنسانية إضافة إلى إكساب ما يدعم الشخصية المتوازنة انفعالياً، وأخيراً المجال الحس حركي الذي احتوى (8) بنود تتعلق بتنمية الحواس والعضلات الطويلة والدقيقة. اعتمدت الباحثة في الحصول على نتائج الدلالات الإحصائية وفق حساب t-test معتمدة على البرنامج الإحصائيspss . وقد توصلت إلى النتائج التالية:
- استخدام أهداف من المجال المعرفي والانفعالي أثناء التخطيط لنشاط القصة يتأثر بمستوى التأهيل الأكاديمي _وفق التقسيم الذي اعتمده البحث _ لدى مجموعة (ثانوي _ جامعي)، بينما يتأثر استخدام أهداف من المجال الانفعالي الوجداني فقط، بين المعلمات ذوات التأهيل الاعدادي والثانوي.
- لم يؤثر اختلاف الخبرة بين المعلمات وفق التقسيمات التي اعتمدها البحث في استخدام المعلمات لأي من المجالات التربوية المعتمدة.
- لم يؤثر اختلاف الفئة العمرية التي تعلمها المعلمات في استخدام مجال من المجالات التربوية دون غبرها.