الإعلام العربي بين اللغة والفكر
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2012, Volume 6, issue 23,pp 95-108| Cite as
The thought and language of the Arabic Media
authors
Nadia Askour, Mohammad AL oady
Abstract

The  Media  today,  no doubt  ,has  a  Great  ability  to spread thought and language together after books have last a considerable part of their role in  doing their task.  Depending on this  fact,  this research is  intended   to show the problem the Arabic media faces in  its from and content.

What attracts  the attention  is that the development  in the quantity  of the muss media is not accompanied  by the advances  in  different  fields  of scientific  researches especially  the one related  to  the thought material  provided by the media ,the tools of presenting it and its effect on the audiences.

There  fore,  the  research  will  highlight  thought  and language   issues concerning the media to connect its course and  modify it evolving  it  to a helpful  factor  to  build  the desired  know ledge able  ,linguistic  and cultural  character  of the Arab audience.

الكاتب
ناديا حسكور , محمد الوادي
الملخص

لاشك أن الإعلام اليوم ، يملك قدرات هائلة على نشر الفكر وتمكين اللغة معا، بعد أن فقد الكتاب جزءا كبيرا من دوره في تأدية هذه المهمة ،ومن هذا المنطلق سعى البحث إلى تبيان الإشكالية التي يعاني منها الإعلام العربي في الشكل والمضمون، والملفت للنظر أن التطور الكمي في وسائل الإعلام لم يواكبة تطور في مجالات البحث العلمي، ولا سيما البحث المتعلق بالمادة الفكرية التي تقدمها تلك الوسائل، وبأدوات عرض تلك المادة، وأثرها في الجماهير المتلقية ، و لذا فإن البحث سيلقي الضوء على قضايا فكرية ولغوية تتصل بالإعلام لتصحيح مسيرته وتقويمها ، والارتقاء به ليكون عاملا مساعدة على بناء الشخصية الثقافية واللغوية والمعرفية المأمولة للمتلقي العربي