التناص في الصورة المدحية عند مسلم بن الوليد
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2013, Volume 8, issue 29,pp 169-193| Cite as
The harmony in the praize image due to muslim bin AL-WALEED
authors
Qahtan ALFalah, Ali kalash
Abstract

The text is more boring than it appears, and linking the text with its gender and culture, and the reference it descends from, requires us to stand long in harmony, because it is the deepest dimension in the text, and the common intellectual presence produced by the text between the creator and the recipient contributes to making the text open without limits The text of the poetic process is based on two complementary things, namely, linguistic play and listening. Each text understands or represents the texts that preceded it or its present. It is not merely a matter of inspiration for the heritage or the dyeing of the poet's pigments. Poet and recipient taste, if for each text Its lounge own, it follows at the same time, a strain that can shows it in one way or another.

This study will examine the image of the martyr in the Muslim bin Walid, openness to heritage is a prominent feature in his office, which makes him respond to the statement of convergence, which is a monetary procedure shows the components of creative discourse, and shows the previous texts make up his hair, and manifestations accurately.

 

الكاتب
قحطان الفلاح , علي الكاش
الملخص

النص يضمر أكثر مما يظهر ,وان ربط النص بجنسه وبالثقافة التي يصدر عنها وبالمرجعية التي انحدر منها ليتطلب منا أن نقف طويلا عند التناص ,لأنه البعد الأعمق في النص ,كما أن الحضور الذهني المشترك الذي يفرزه النص بين المبدع والمتلقي يسهم في جعل النص مفتوحا بغير حدود.وجوهر العملية الشعرية يقوم على شيئين متلازمين ,هما اللعب اللغوي والتناص ,فكل نص يقوم بفهم النصوص التي سبقته أو عاصرته وتمثلها وتحويلها ,وليس الأمر مجرد استلهام للتراث أو أعادة صبغه من صندوق أصباغ الشاعر ,بل هو توالد اللغة من اللغة واضهارها في قالب يناسب رغبة الشاعر وذوق متلقيه ,وإذا كان لكل نص أصالته الخاصة ,فأنه يتبع في الوقت نفسه سلالة يمكنه إن يظهرها بشكل أو بآخر .

وسوف يقوم هذا البحث بدراسة الصورة المدحية عند مسلم بن وليد ,فالانفتاح على التراث سمة بارزة في ديوانه ,وهو ما يجعله يستجيب لمقولة التناص الذي يعد إجراء نقديا يظهر مكونات الخطاب الإبداعي ,ويظهر النصوص السابقة المكونة لشعره ,وتجلياتها بشكل دقيق .