دور التقانات الحديثة في تحسين جودة الخدمات المصرفية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2014, Volume 9, issue 35,pp 365-394| Cite as
authors
Mohammed Al-Aboud
Abstract

Providing high quality banking service and perform the required continuous improvement of the quality and development of the provided service which is considered vital request and basic necessity to supply the banking services, and focus on the costumer while design the service, the quality can be considered as director to guid the hole banking work.

Using the modern techniques and especially information technology is one of the most important  f actors which determine the quality of banking services, it can be considered an important competitive weapon, banks should take the advantages of its advantages, and make it suitable for all customer, to maximize the benefits of it, to use the information technology in banking field which is increasingly used by customer to get their benefits in improve the banking services mixture such as using Automated Transfer Machine, Smart cards, banking Telephone, house bank, and internet bank This search aimed to show the role of the automation and Information Technology in improvement the banking service quality, by the automation of quality factors.

الكاتب
محمد العبود
الملخص

إن الاعتماد على تقديم خدمات مصرفية ذات جودة عالية والقيام بما يستلزمه التحسين المستمر لهذه الجودة وتطوير ما يتم تقديمه من خدمات يعد أحد العوامل الحيوية والضرورات الأساسية لقيام المصرف بأداء الخدمات المصرفية، فيتم التركيز على الزبون باعتباره حجر الزاوية في تصميم الخدمة المصرفية وقياس جودتها وتطويرها، بل يعده البعض بمثابة البوصلة التي يتم من خلالها توجيه العمل المصرفي بالكامل. ويعد استخدام التقانات الحديثة وتقانة المعلومات بشكل خاص أحد العوامل المحددة لجودة الخدمات المصرفية المقدمة، كما أنها تعد سلاح تنافسي هام، ينبغي الاستفادة منه وجعله يتناسب مع مختلف العملاء من التحسين الاستفادة منه واستيعاب كافة التقانات المستخدمة في القطاع المصرفي والتي يتزايد استعمالها من قبل زبائن المصرف وتعظيم مقدار الاستفادة منها، الاستفادة من استخدام تكنولوجيا المعلومات فيها لإثراء مزيج الخدمات المصرفية، خدمات الصرف الآلي ATM ، والبطاقات الذكية، والهاتف المصرفي والمصرف المنزلي، والبنك عبر الإنترنت.