أساليب التفكير :دراسة عبر حضارية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2010, Volume 1, issue 1,pp 1-21| Cite as
Thinking styles A cross-cultural study
authors
Mohammad AL-Mussa AL-saleh
Abstract

 One of the most influential theories of Thinking Styles is Sternberg’s ‘Thinking Styles Theory’ (1997). The current research explored differences in Thinking Styles between Syrian and British cultures. The project uses Sternberg’s Cognitive Styles Questionnaire, which proved to be reliable in previous studies. This questionnaire was applied to 179 Syrian university students and 145 British university students. They were randomly chosen. Results showed that there are some differences in Thinking Styles between the two samples (the Syrian and the British), viz. Legislative, Monarchic, Conservative, Liberal, Local, Global and Oligarchic at 0.01level. On the other hand, no statistical significant differences were found in other Thinking Styles, namely Executive, Judicial, Hierarchic, Anarchic, Internal and External. In addition, the Syrian participant's means were higher than the British's ones for all of the styles which have significant differences except in the conservative style which showed a precedence of the British  sample.  Proper interpretations have been provided for the findings of this study.

الكاتب
محمد موسى الصالح
الملخص

يهدف البحث الحالي بشكل رئيس إلى دراسة الفروق في أساليب التفكير بين الحضارة العربية متمثلة بعينة عشوائية من طلاب الجامعة السوريين قوامها 179 طالباً، والحضارة الغربية متمثلة بعينة من طلاب الجامعة البريطانيين قوامها 145 طالباً. وقد تفرع عن هذا الهدف هدفان متصلان بالتعرف على الفروق في أساليب التفكير بين الذكور والإناث وبين الطلاب المنتمين إلى تخصصات جامعية مختلفة. وقد اعتمد  الباحث على نظرية حكومة الذات العقلية لـ ستيرنبيرج. وقد أوضحت النتائج أن هناك فروقاً في سبعة أساليب هي: التشريعي، الملكي، المحافظ، المتحرر، المحلي، العالمي، والأقلي. بينما لم تظهر فروق دالة إحصائياً بين العينتين بالنسبة لباقي الأساليب. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين الذكور والإناث في 5 أساليب، في حين لم تكن هناك فروق دالة إحصائياً بين التخصصات الجامعية. وقد تم تفسير النتائج في ضوء الأطر النظرية والدراسات السابقة. 

 

الكلمات المفتاحية: أساليب التفكير، دراسة عبر حضارية