أثر نظام معلومات التسويق في الاستراتيجية التسويقية للمصارف
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2014, Volume 9, issue 36,pp 230-267| Cite as
Affect of marketing information system and in marketing strategy for Banks
authors
Abdul Salam Zakaria
Abstract

The research aims to analyze and diagnose the impact of marketing information system in marketing strategy for the banks because of the major role played by the marketing information system in marketing management service, especially after the large and rapid developments in information technology and software.

 And epitomized the research problem questionably substantial effect ( what is the effect of an information system marketing in marketing strategy for the banks ) and adopted research on three hypotheses president of that : no statistically significant effect of the system of marketing information in each of the( select focus area - the allocation of resources - to achieve competitive advantages ) in The research sample banks.

 To test the validity of hypotheses have been collecting data on variables Find adoption questionnaire prepared for this purpose have been distributed to the research sample totaling ( 85)

 The study found a range of results from the most important that there is a statistically significant effect of the marketing information system in each of the( select focus area - the allocation of resources - to achieve competitive advantages ), and therefore there is the impact of marketing information system in marketing strategy in the banks of the research sample

الكاتب
عبدالسلام زكريا
الملخص

هدف البحث إلى تحليل وتشخيص أثر نظام معلومات التسويق في الاستراتيجية التسويقية للمصارف نظرا للدور الكبير الذي يلعبه نظام معلومات التسويق في خدمة الإدارة التسويقية خاصة بعد التطورات الكبيرة والمتسارعة في تكنولوجيا المعلومات والبرمجيات.

وتجسدت مشكلة البحث بتساؤل جوهري مفاده(ما هو تأثير نظام معلومات التسويق في الاستراتيجية التسويقية للمصارف)واعتمد البحث على ثلاث فرضيات رئيسة مفادها: يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لنظام معلومات التسويق في كل من (تحديد مجال التركيز - تخصيص الموارد- تحقيق المزايا التنافسية) في المصارف عينة البحث.
ولاختبار صحة الفرضيات تم جمع البيانات المتعلقة بمتغيرات البحث باعتماد استبانة أعدت لهذا الغرض وتم توزيعها على عينة البحث والبالغ عددهم(85) 
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لنظام معلومات التسويق في كل من) تحديد مجال التركيز - تخصيص الموارد -تحقيق المزايا التنافسية) وبالتالي يوجد أثر لنظام معلومات التسويق في الاستراتيجية التسويقية في المصارف عينة البحث. 
 
كلمات مفتاحية: نظام معلومات التسويق - الاستراتيجية التسويقية.