تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ودورها في الأداء الوظيفي المصرفي
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2014, Volume 10, issue 38,pp 243-261| Cite as
Information And Communications Technology And Its Role In The functional Performance Of The Banking
authors
Zakaria Abdul Salam
Abstract

The research aims to analyze and diagnose the relationship between information and communication technology and functionality banking because of the large role played by large and rapid developments in the field of information and communication technology in performance and determine the level and quality. And embodied afundamental research problem that questionably (What is the nature and effect relationship between information and communication technology and functionality banking). The research on the two main two assumptions: first: no significant positive correlation between information and communications technology relationship in terms of components and functionality of the research sample banks The second hypothesis are: no effect relationship between information and communication technology in terms of components and functionality of the banks of the research sample. To test the validity of hypotheses have been collecting data on the variables search adoption questionnaire prepared for this purpose have been distributed to the research sample totaling (85) per person. The study came to the set of results from the most important that there is the impact of a statistically significant for the information and communications technology in terms of components and functionality of the banks of the research sample, it is also no significant correlation positive between information and communication technology in terms of components and functionality of banks research sample relationship ,researonship be of coe

 

Key words: information and communications technology - job performance

الكاتب
عبد السلام زكريا
الملخص

يهدف البحث إلى تحليل وتشخيص العلاقة بين تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات والأداء الوظيفي والمصرفي نظرا للدور الكبير الذي تلعبه التطورات الكبيرة فيه و المتسارعة في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في الأداء وتحديد مستوياته وجودته .

وتجسدت مشكلة البحث بتسائل جوهري  مفاده (ماهي طبيعة العلاقة والتأثير بين تكنولوجيا المعلومات والاتصالات والأداء الوظيفي المصرفي).
واعتمد البحث على فرضيتين رئيسيتين أولاهما: توجد علاقة ارتباط معنوية ايجابية بين تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بدلالة مكوناتها والأداء الوظيفي للمصارف عينة البحث أما الفرضية الثانية فهي: توجد علاقة تأثير بين تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بدلالة مكوناتها والأداء الوظيفي للمصارف عينة البحث.
ولاختبار صحه الفرضيات تم جمع البيانات المتعلقة بمتغيرات البحث باعتماد استبانة اعدت لهذا الغرض وتم توزيعها على عينة البحث والبالغ عددهم (85)فرد.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات بدلالة مكوناتها والأداء الوظيفي للمصارف عينة البحث, كما أنه توجد علاقة ارتباط معنوية ايجابية بين تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بدلالة مكوناتها والأداء الوظيفي للمصارف عينة البحث.
 
الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا المعلومات والاتصالات _ الاداء الوظيفي .