الدافعية للإتقان لدى أطفال متلازمة داون من وجهة نظر القائمين عليهم
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2014, Volume 10, issue 38,pp 111-131| Cite as
Mastery Motivation in children with Down syndrome according to their caregivers
authors
Marwah Nawaf AL-mesaywel
Abstract

The goal of current research is to identify the level Mastery Motivation in children with Down syndrome according to their caregivers in Special Education Centre for the mentally disabled in kudsia and Tall in the province of Damascus and it aimed to identify the differences between two genders (male-female) in Mastery, the sample consisted of (41) children with Down syndrome, the number of males was (20) and the females were (21), their IQ were ranged between (50-75) and they were classified as simple mentally disabled, aged between (7-9) years. The Dimensions Of Mastery Questionnaire (DMQ) has been applied (prepared by George Morgan 1990, translated by the researcher) and it consisted of (40) items which measure (6) dimensions of Mastery Motivation, it has been found accepted reliability and validity for the objectives of this study.

The results of study indicated that the most higher Dimensions Of Mastery Motivation in children with Down syndrome (the sample of this study), were Social Persistence with Children, Social Persistence with Adults, Mastery Pleasure, Negative Reactions to Failure, Gross Motor

 

Key Words: Mastery Motivation, Down syndrome, Caregivers, Special Education.

الكاتب
مروة نواف المصيول
الملخص

هدف البحث الى التعرف على مستوى الدافعية للإتقان لدى اطفال متلازمة داون من وجهة نظر القائمين عليهم في مراكز التربية الخاصة في محافظة ريف دمشق (قدسيا _التل ),كما هدفت الى التعرف على الفروق بين الجنسين (ذكور –اناث ) في الدافعية للإتقان .

شمل البحث (41)طفلا وطفلة ,بلغ عدد الذكور 20)),وعدد الاناث (21) بدرجة ذكاء تتراوح بين (50-75) وتم تصنيفهم ضمن فئة التخلف العقلي البسيط ,وتتراوح أعمارهم بين (9-7)سنوات .تم تطبيق استبيان ابعاد الاتقان اعداد جورج مورجان (Morgan  1990)وترجمة الباحثة ,ويتكون من( 40) بند تقيس ستة أبعاد لدافعية الاتقان ,وقد تم ايجاد صدق وثبات مقبولين لأغراض هذا البحث .
أشارت نتائج البحث الى أن أكثر أبعاد الدافعية للإتقان ارتفاعا لدى أطفال متلازمة داون عينة البحث على الترتيب هي :المثابرة الاجتماعية مع الاطفال ,بعد المثابرة الاجتماعية مع البالغين ,بعد سعادة الاتقان ,بعد السلوك المصاحب للفشل ,المثابرة الحركية ,بعد المثابرة الموضوعية ,كما أشارت نتائج اختبارات ستودنت الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الجنسين ولصالح الذكور .
 
الكلمات المفتاحية :متلازمة داون ,الدافعية للإتقان ,القائمين عليهم ,التربية الخاصة .