دعم قرار استهداف الزبائن باستخدام تقنية العنقدة
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2015, Volume 10, issue 40,pp 168-187| Cite as
Support the Decision of Targeting Customers Using Clustering Technique
authors
Abd Al Naser Al Jassem , Doha Addas
Abstract

Most organizations face great cha'langes in the correct and precise targeting of customers because of its reliance on traditional methods in targeting of customers without the presence of accurate analytical methods to reach target category.

The right targeting to specific category of customers is very important for any organization, because the right targeting customers contribute in efficiency and effectiveness of various marketing programs carried out by the organization. Through the right targeting of customers the organization will reduce the proportion of waste from the marketing budget that is wasted in reaching to non-targeted customers to the products' organization or non-profitable customers for organization.

This research aims to support targeting of customers decision, by using clustering method through relying on real customer databases for one of the banks, to know the characteristics of customers whose bank must target them in its future marketing programs, and to exclude category of bad customers and must not target them in future marketing programs carried out by the bank. This research relied on clustering method in analyzing customers' database of one of the banks, by using Weka tool to know the best current and potential customers who should be targeted in the future and to give them credit facilities.

 

Keywords: targeting Customers, decision support of credit facilities, Clustering technique, data maiming.

 

الكاتب
عبد الناصر الجاسم، ضحی عداس
الملخص

تواجه أغلب المؤسسات المالية تحديات كبيرة في الاستهداف الصحيح والدقيق للزبائن نتيجة اعتماد هذه المنظمات على أساليب تقليدية في استهداف الزبائن دون وجود أساليب تحليلية دقيقة في الوصول للفئة المستهدفة، إن الاستهداف الصحيح لفئة محددة الزبائن هو أمر غاية في الأهمية لأي مؤسسة مالية لأن الاستهداف الصحيح للزبائن يساهم في كفاءة وفعالية البرامج التسويقية المختلفة التي تقوم بها المؤسسة، فمن خلال الاستهداف الصحيح للزبائن ستخفض المؤسسة نسبة الهدر من ميزانية التسويق والتي يتم هدرها في الوصول إلى زبائن غير مستهدفين بمنتجات المؤسسة أو غير مريحين لها.

يهدف البحث إلى دعم قرار استهداف الزبائن في المصارف باستخدام أسلوب العنقدة وذلك من خلال الاعتماد على قواعد بيانات الزبائن الحقيقيين لمعرفة صفات الزبائن المتوجب على المصرف استهدافهم في برامجه التسويقية، واستبعاد فئة الزبائن غير الجيدين بالنسبة للمصرف وعدم استهدافهم بالبرامج التسويقية المستقبلية. وقد اعتمد البحث على أسلوب العنقدة في تحليل قاعدة بيانات زبائن أحد المصارف من خلال استخدام الأداة Weka لمعرفة أفضل العملاء الحاليين والمتوقعين الذين يمكن استهدافهم في المستقبل ومنحهم التسهيلات الائتمانية. 
 
الكلمات المفتاحية: استهداف الزيان، تقنية العديدة، دعم قرار منح التسهيلات الائتمانية ، التنقيب في البيانات.