ظاهرة رسوب الطلاب في المرحلة الجامعية (دراسة ميدانية على طلاب كلية التربية بدير الزور)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2015, Volume 10, issue 40,pp 119-138| Cite as
PHENOMENA OF FAILURE OF STUDENTS IN UNIVERSITY STAGE (FIELD STUDY ON STUDENTS OF FACULTY OF EDUCATION IN DEIRAZZOR)
authors
Fawaz AL-Darwish
Abstract

The study aims to discover the whole reasons which lead the student of Al-Furat university to failure in academic courses, which represented by psychological, family, social, academic and security reasons and offering suggestions which help in removing this phenomena or mitigating its severity. This study followed analytical and descriptive methodology and defined the place aspect for research in faculty of education in Deirazzor and time aspect in academic year of 2014/2015. A sample of failed students in one or more courses has been chosen, and the study reached to the following results:

1- In psychological field: the paragraph of motivation weakness for some students towards the study has first rank with average percentage of 2/47

2- in family field: the paragraph of student engagement in the family requirements has first rank with average percentage of 2/4

3- In social field: the paragraph of early marriage of student has first rank with average percentage of 2/34

4- In academic field: the paragraph of accepting students in department against his/her wish has first rank with average

percentage of 2/17

5- In economic field: the paragraph of engagement of some students with works outside the academic attendance time

has first rank with percentage of 2/07

6- In security field: the departure paragraph has first rank with average percentage of 2/07

الكاتب
فواز الدرويش
الملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مجمل الأسباب التي تؤدي بطالب جامعة الفرات إلى الرسوب في المواد الدراسية والمتمثلة بالأسباب النفسية والأسرية والاجتماعية و الدراسية والاقتصادية والأمنية وإلى تقديم المقترحات التي من شأنها أن تساعد على إزالة هذه الظاهرة أو التخفيف من حدتها . اتبع في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وحدد البعد المكاني للبحث في كلية التربية بدير الزور وحدد البعد الزماني في العام الدراسي2014 / 2015 وتم اختيار عينة من الطلاب الراسبين في مادة واحدة أو أكثر وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
1- في المجال النفسي ان فقرة ضعف دافعية بعض الطلبة نحو الدراسة احتلت المرتبة الأولى بنسبة متوسطة قدرها 2,47.
2- في المجال الأسري :إن فقرة انشغال الطالب بمتطلبات الأسرة احتلت المرتبة الأولى بنسبة متوسطة قدرها 2,4
3- في المجال الاجتماعي ان فقرة الزواج المبكر للطالبات احتلت المرتبة الأولى بنسبة متوسطة قدرها 2٫34 
4- في المجال الدراسي : إن فقرة قبول الطالب في قسم دون رغبته احتلت المرتبة الأولى بنسبة متوسطة قدرها2,17. 
5- في المجال الاقتصادي: إن فقرة انشغال بعض الطلبة بأعمال خارج أوقات الدوام احتلت المرتبة الأولى بنسبة قدرها07 ,2.
 - الأسباب الأمنية : إن فقرة النزوح احتلت المرتبة الأولى بنسبة متوسطة قدرها 2007.