التفكير الاستدلالي وعلاقته بالذكاء والتحصيل الدراسي
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2018, Volume 11, issue 41,pp 235-268| Cite as
Reasoning Thinking and Relationship Intelligence and Academic Achievement (Field Study on a Sample of Basic Sixth Grade Students in Damascus City)
authors
Ali Hassan Issa Al-Hamada, Asif Haider Youssef
Abstract

The aim of this study is to identify the relation between reasoning thinking and its skills (inference and inductive), intelligence and academic achievement, and the difference in reasoning thinking according to the gender variable. The sample consisted of (383) students of the sixth grade of the first cycle of basic education. Two tools were used, the 20-item induction test, which measured two skills (inference and inductive), and the of Raven's standard matrices test. 

The results of the research showed the following: 

- There was a statistically significant positive relationship between the total reasoning thinking and its skill (inference and inductive) and between intelligence, (0.879) with the skill of inference, (0.882) with the inductive skill, and (0.894) with the test as a whole.                                                                   

- There was a statistically significant positive correlation between total reasoning thinking and its skill (inference and inductive) and academic achievement (0.786) with inference skill, (0.794) with inductive skill, and (0.801) with the test as a whole. There is no statistically significant difference between the average scores of the individuals in the research sample on the test of reasoning thinking and its skill (inference and inductive) according to gender variable. 

 

Keywords: Reasoning Thinking, Inference, Inductive, Intelligence, Academic Achievement. 

الكاتب
علي حسين عيسى الحماده , آصف حيدر يوسف
الملخص
يهدف البحث تعرف العلاقة بين التفكير الاستدلالي بمهارتيه (الاستنتاج والاستقراء) وكل من الذكاء والتحصيل الدراسي, ومعرفة الفرق في التفكير الاستدلالي تبعا لمتغير الجنس. وتكونت عينة البحث من (383) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف السادس من الحلقة الأولى من التعليم الاساسي, واستخدام أداتين هما اختبار التفكير الاستدلالي من إعداد الباحث والمكون من 20بند ويقيس مهارتي (الاستنتاج والاستقراء) واختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية لرافن وكانت نتائج البحث:
_توجد علاقة توجد علاقة موجبة دالة إحصائيا بين التفكير الاستدلالي ككل ومهارتيه (الاستنتاج والاستقراء) وبين الذكاء, بلغت(0.879) مع مهارة الاستنتاج, و(0.882) مع مهارة الاستقراء, و(0.894) مع الاختبار ككل. 
_توجد علاقة موجبة دالة إحصائيا بين التفكير الاستدلالي ككل ومهارتيه (الاستنتاج والاستقراء) وبين التحصيل الدراسي, بلغت(0.786) مع مهارة الاستنتاج, و(0.794). مع مهارة الاستقراء, و(0.801) مع الاختبار ككل .
_لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد عينة البحث على اختبار التفكير الاستدلالي ومهارتيه (الاستنتاج والاستقراء) تبعا لمتغير الجنس. 
 
الكلمات المفتاحية: التفكير الاستدلالي , الاستنتاج , الاستقراء , الذكاء , التحصيل الدراسي .