مهارات التفكير الابتكاري وعلاقتها بالتحصيل بمادة العلوم دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ الصف السادس الأساسي في مدارس مدينة دمشق الرسمية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2018, Volume 11, issue 42,pp 339-360| Cite as
The skills of innovative thinking and their relation to the achievement of science A field study on a sample of the sixth grade students in the schools of the official city of Damascus
authors
Naryman Kmal Al -Moghraby
Abstract

The research aims to uncover the potential relationship between the skills of creative thinking and the achievement of science in a sample of the sixth grade pupils in Queen Balqis School (Damascus City, Al Qanawat). The number of students is 90 students, (54) males and 36 females, a sample available, using the analytical descriptive approach. The research is based on the hypothesis that performance on the test of innovative thinking is positively related to performance on the achievement test of science.

The research also attempted to answer the following question: Are there differences in performance on the test of innovative thinking, and performance on the achievement test of science, depending on the gender variable (males and females).

After testing the hypotheses, the following results were obtained:

1. There is a statistically significant correlation between the performance of the students on the test of innovative thinking, and the performance of the students on the achievement test of science in the members of the research sample.

2. There are statistically significant differences between male performance and female performance on the test of innovative thinking and the achievement of science subjects in favor of males.

3. There are statistically significant differences between the performance of students with the highest attainment of science, and students with the lowest level of science on the test of innovative thinking, for the benefit of students with higher science achievement.

 

 

Keywords: Innovative Thinking, Achievement in Science.

الكاتب
ناريمان كمال المغربي
الملخص
يهدف البحث إلى الكشف عن العلاقة المحتملة بين مهارات التفكير الابتكاري والتحصيل بمادة العلوم لدى عينة من تلاميذ الصف السادس الأساسي في مدرسة الملكة بلقيس (مدينة دمشق، منطقة القنوات)، بلغ عدد أفرادها (90) تلميذاً وتلميذة، موزعين على شعبتين، أي شملت العينة(54) ذكور و(36) إناث، وهي عينة متيسرة، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وبعد اختبار الفرضيات تمَّ التوصل إلى النتائج الآتية: وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ على اختبار التفكير الابتكاري، وأداء التلاميذ على اختبار التحصيل بمادة العلوم لدى أفراد عيِّنة البحث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء الذكور وأداء الإناث على اختبار التفكير الابتكاري، واختبار التحصيل بمادة العلوم وذلك لصالح الذكور، وبين أداء التلاميذ ذوي التحصيل العالي بمادة العلوم، وأداء التلاميذ ذوي التحصيل المتدني بمادة العلوم على اختبار التفكير الابتكاري، وذلك لصالح التلاميذ ذوي التحصيل الأعلى بمادة العلوم. 
 
الكلمات المفتاحية: التفكير الابتكاري، التحصيل بمادة العلوم.