أثر التسويق التفاعلي على رضا العملاء في المصارف الخاصة (دراسة ميدانية على عملاء المصارف الخاصة في مدينة حلب)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2018, Volume 11, issue 42,pp 109-127| Cite as
Effect of marking interaction on customer satisfaction in private banks (Filed study on clients of private banks in the city of Aleppo)
authors
Sally Elwan
Abstract

This research aims to show the effect of interactive marketing on the satisfaction of customers of private banks Interactive Marketing is an attempt by the Bank to reach the public through interactive channels of communication that allow active participation and interaction between the two parties In order to know the needs and desires of the client and to provide the product that suits his needs, and researchers have found that interaction between the service provider and the recipient has a significant impact on perceived quality, customer satisfaction, and intent to repurchase. To achieve this, the secondary data review was based on a questionnaire design to examine the impact of each of the dimensions of interactive marketing on customer satisfaction to answer the main question: What is the impact of interactive marketing on the satisfaction of customers of private banks in Aleppo? And then distributed to a sample of (120) single customers of private banks in Aleppo, data was entered and analyzed using the SPSS program, and the descriptive analytical method was adopted in analyzing the data collected. The study reached a range of results.

 

1) There is a statistically significant effect of interactive marketing on achieving customer satisfaction. 

2) There is no statistically significant effect of confidence on customer satisfaction.

3) There is a statistically significant impact of commitment on customer satisfaction.

4) There is no statistically significant effect of the interaction on achieving customer satisfaction. 

5) There is a statistically significant impact of bidirectional communication on customer satisfaction.

6) There is a statistically significant impact of quality of service on customer satisfactio

الكاتب
سالي العلوان
الملخص
يهدف هذا البحث إلى إظهار أثر التسويق التفاعلي على رضا عملاء المصارف الخاصة، حيث أن التسويق التفاعلي Interactive Marketing يعتبر محاولة من المصرف للوصول للجمهور من خلال قنوات اتصال تفاعلية تسمح بالمشاركة والتفاعل النشط بين الطرفين، في سبيل معرفة احتياجات ورغبات العميل وتقديم المُنتَج الذي يلائم احتياجاته، وقد توصل الباحثون بأنَّ التفاعل بين مقدم الخدمة ومتلقي الخدمة له تأثير كبير على الجودة المدركة، ورضا العملاء، ونية إعادة الشراء.
ولتحقيق ذلك تم الاعتماد على مراجعة البيانات الثانوية بتصميم استبانه لفحص أثر كل من أبعاد التسويق التفاعلي على رضا العملاء للإجابة على التساؤل الرئيسي: ما هو أثر التسويق التفاعلي على تحقيق رضا عملاء المصارف الخاصة في مدينة حلب؟
ومن ثم توزيعها على عينة مكوَّنة من (120) مفردة من عملاء المصارف الخاصة في حلب، وتم إدخال البيانات وتحليلها باستخدام برنامج SPSS، واعتمد الأسلوب التحليلي الوصفي في تحليل البيانات التي تم جمعها.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج:
1) يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق التفاعلي على تحقيق رضا العملاء.
2) لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للثقة على رضا العملاء.
3) يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للالتزام على رضا العملاء.
4) لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للتفاعل على تحقيق رضا العملاء.
5) يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للاتصالات ثنائية الاتجاه على رضا العملاء.
6) يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لجودة الخدمة على رضا العملاء.
 
الكلمات المفتاحية : التسويق التفاعلي , رضا العملاء