التكهنات والعرافة والنصوص في بناء وبيع بيوت الألف الثالث قبل الميلاد في بلاد الرافدين
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 43, Cite as
Speculation and Cynicism (Omens) and Texts in building and selling Mesopotamia, houses in third millennium B.C
authors
Kenda. Abd Alghane
Abstract

 The ancient Mesopotamian observed the sky precisely for their holy place, as they resurrected the heavens as a place for the stability of the gods. Their precise observations have led them to gain considerable experience in the field of astrology through the ages, with signs that could indicate useful predictions (such as wind, rain, flood). The ancient Mesopotamian initially attributed the occurrence of these celestial phenomena to ambiguous reasons behind which invisible powers were interpreted as signs or signs sent by the gods to indicate satisfaction or discontent with man. Thus, astrology arose when man began with simple attempts to interpret these signs to see what would happen in the future and to express it. These attempts date back to the third millennium BC. The people who use divination (speculation) are responsible for determining the time when the construction and the appropriate place for this building and planning appropriate parts. The house is placed at a point of contact because it is placed in certain conditions (nature, culture, general frame, special frame inside and outside the structure, going and returning, the natural scene of the events). The observations and predictions of the priests emerged in the third millennium BC, where these predictions were recorded in records and expressed the ominous signs within and on the limits of building the environment. It has been found through archaeological excavations in the cities of Sumerian tens of thousands of commercial contracts that represent the sale, rent and mortgage housing role, which was rising prices and declining by location, construction and area. We will list some of the texts through which the houses were sold.

الكاتب
كندة عبد العزيز عبد الغني
الملخص

 من الطبيعي أن بناء البيت جاء منسجماً مع التوقعات حول التفاعل الإجتماعي الشعبي ، فكما نعلم أن البيت نتج عن خبرات الإنسان ، وكما أنه هو الأساس لطريقة تفكير الناس وإعطائه الشكل جاء وفقاً لأفكاره ، فهو يعكس تكوين حياة الناس ويجمع بين قيمهم الثقافية واعتقاداتهم ، وهو يبين أشكال حياة ساكنيه وتصرفاتهم وسلوكهم ويقوي الأنظمة التي يصنعها .

هناك علاقة طبيعية أو ارتباط مابين البيت الشخصي أو الخصوصي وبين التكهنات أو الإيمان ففي الكثير من الثقافات : إن الأشخاص الذين يستعملون العرافة (التكهنات ) هم المسؤولين عن تقرير الوقت الذي يصلح فيه البناء والمكان المناسب لهذا البناء والتخطيط المناسب لأجزائه . لذا فالبيت أصبح جزءاً متناغماً من الطبيعة في المواد المتواجدة فيها واجتماعياً وفق تقاليد أصحابهم .

فالبيت توضع عند نقطة وصل بسبب وضعه في ظروف معينه (الطبيعة والثقافة و الإطار العام والإطار الخاص داخل وخارج الهيكل والذهاب و العودة وهو المسرح الطبيعي للحوادث ) فملاحظات الكهنة وتوقعاتهم برزت في الألف الثالث قبل الميلاد حيث سجلت هذه التوقعات في سجلات ، وعبرت عن الإشارات المشؤومة داخل وحول حدود بناء البيئة .