الحياة والموت في زُهديّات أبي العتاهية (ت 213 هـ)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2019, issue 43,pp 425-449| Cite as
the life and death of the asceticisms of Abby Al-Ataheya
authors
Dr.Bassam al Bardan
Abstract

 This is a search for the life and death of the asceticisms of Abby Al-Ataheya, in which he adopted an approach based on questioning the text and deducing the views and ideas that the poet had on the great bilateralism (life and death). So I returned to the poet's divan and followed his intellectual vision for this dualism, and found that he was standing from the life a negative attitude, as it was forbidden to turn to them, and enjoy their lamentations, and preaches not to vanity, and forbids magnification, and urges patience, and recourse to God.

But his position on death was a phobia, he was feared from it terribly, and was not forgotten, and fear of it, and see  the destruction of the home, and the separation of groups, and the disintegration of relations, and it seems that his experience in life, and his sense of death, He has become a preacher through his ascetic's peoms and a guide, urging to do good, and to leave evil, and to turn away of the pleasures of the world, and not vanity of its temptations, and depicts death as a ghost among the eyes of all people.

It seems to me that Abba Al-Atheya was convinced of these visions and ideas that he was dealing with in his poetry. He was not hypocritical, he loved life and showed his hatred for it, as some researchers realized it. But it was a human tendency that moves him to enjoy the life. But he faced a strong confrontation with the remembrance of death and the subsequent of reckoning and torment, or reward and recompence.

In any case, Abu al-Atahey gave us his intellectual vision of this worrisome dualism (life and death), and he recorded in his poetry his attitude towards them. He was a ascetic in life, desirous of what a person would be after death.

 

Key words:( lifedeathphobia – ascetic – dualism)


الكاتب
الدّكتور: بسّام البردان
الملخص

 يدور الحديث في هذا البحث عن الحياة والموت في زهديّات أبي العتاهية، وقد نهجت فيه نهجاً يقوم على استنطاق النّصّ، واستنتاج ما فيه من رؤى وأفكار كان يحملها الشّاعر ويعتقد بها حول هذه الثّنائيّة الكبيرة (الحياة والموت)؛ ولذلك عدت إلى ديوان الشّاعر وتتبّعت رؤيته الفكريّة لهذه الثّنائيّة، فوجدت أنّه كان يقف من الحياة موقفاً سلبيّاً، إذ كان ينهى عن الإقبال عليها، والتّمتّع بملذّاتها، ويعظ بعدم الغرور بها، وينهى عن تعظيمها، ويحثّ على التصبّر عليها، والالتجاء إلى الله فيها.

لكنّ موقفه من الموت كان رُهَابيّاً، فقد اجتهد في التّخويف منه تخويفاً فظيعاً، وكان لا ينفكّ يُذَكِّر به، ويُرعِبُ النّاس منه، ويرى فيه خراباً للدّيار، وتفريقاً للجماعات، وتشتيتاً للعلاقات، ويبدو أنّ تجربته في الحياة، وشعوره الدّائم بالموت، جعلاه يميل إلى بثّ الحكم والمواعظ في طيّات أشعاره الزّاهدة، فقد بدا واعظاً ومرشداً، يحثّ على فعل الخير، وترك الشرّ، والتّرفّع عن ملذّات الدّنيا، وعدم الغرور بمغرياتها، ويصوّر الموت شبحاً ماثلاً بين عيون النّاس أجمعين.

ويبدو لي أنّ أبا العتاهية كان مقتنعاً قناعة تامّة بهذه الرّؤى والأفكار الّتي كان يتناولها في شعره، ولم يكن منافقاً، يحبّ الحياة ويُظْهِرُ كُرْهَهُ لها، على نحو ما رأى بعض الباحثين، ولكن ربّما كانت نوازع نفسه البشريّة تدعوه في بعض الأحيان إلى استعذاب طعم الحياة، وإظهار الحبّ لها، بيد أنّه كان يواجهها مواجهة قويّة بذكر الموت وما يتبعه من حساب وعذاب، أو جزاء وثواب.

وعلى أيّة حال فقد قدّم لنا أبو العتاهية رؤيته الفكريّة في هذه الثّنائيّة المقلقة (الحياة والموت)، وسجّل لنا في شعره موقفه منهما، فكان زاهداً في الحياة، مُرَغِّباً بما يؤول إليه الإنسان بعد الموت.

الكلمات المفتاحيّة: (ثنائيّة - الحياة – الموت– الزهد - رُهَاب)