أثر التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي على قرار المستهلك الشرائي
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 45, Cite as
The impact of social media markting on consumer buying behavior
authors
Dr. Zakwan kureet
Abstract

 The impact of Social Media Marketing on consumer buying behavior

This study aims to analyze the impact of Social Media Marketing on consumer buying behavior through a field study on Syriatel Mobile telecom's consumers.

The survey population is composed of Syriatel telecom's customers, 390 questionnaires were distributed to a random sample, 384 questionnaires were retrieved, and 382 questionnaires were valid for the purposes of the research.

          The study concludes:

1.There is a positive impact of marketing through social networks on consumer behavior also there is a noticeable positive impact for (promotion, customer service, user content, and company content) on all the levels of purchase decision. In contrast, with other study results showed that there is a drop in the percentage of respondents who are enthusiastic about visiting Syriatel social media channels in order to obtain their services. The research ended to provide a set of recommendations and the most important ones were:

1.There is need to focus on the promotion of new services through social media, with necessity to provide attractive and interesting content.

2.There is a need to follow-up the process of customer service through monitoring to find appropriate ways to know the customer's opinion of the services provided to him by the service staff in order to repair the imbalance in the presence and the development of the process in case of quality.

3.The need to follow user's opinions and feedback follow up on problems related to the quality and speed of service and to investigate the defects, as they strongly affect on customers' opinion as we found in this research's conclusions.

4.The importance of conducting the necessary research to find out why customers are reluctant to use Syriatel social media networks to activate their services and to carry out corrective actions based on the results of these studies.

 

Key words: markting impact – social media networks – consumer buying behavior – questionnaires – Syriatel telecom.

 

 

 

الكاتب
د. زكوان قريط
الملخص

 يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي على قرار المستهلك الشرائي من خلال دراسة ميدانية على زبائن شركة سيريتل للاتصالات.

تألّف مجتمع البحث من زبائن شركة سيريتل، حيث بلغَ عدد الاستبانات الموزّعة (390) استبانة تمّ استرجاع (384) استبانة منها، تمّ استبعاد استبانتين لعدم صلاحيتهما للتحليل وبالتالي بلغ عدد الاستبانات المقبولة للتحليل (382) استبانة. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية:

1.     يوجد أثر إيجابي للتسويق عبر شبكات التواصل الاجتماعي على سلوك المستهلك الشرائي.

2.     يوجد أثر إيجابي للترويج عبر مواقع التواصل الاجتماعي على ظهور الحاجة لدى الزبائن.

3.     يوجد أثر إيجابي لخدمة الزبائن عبر مواقع التواصل الاجتماعي على عملية تقييم ما بعد الشراء.

4.     يوجد أثر إيجابي لمحتوى المستخدم عبر مواقع التواصل الاجتماعي على قرار المستهلك بتفعيل خدمات سيريتل.

هناك تدني بنسبة المُستطلعين الذين أبدوا حماسة لزيارة شبكات التواصل الخاصة بسيريتل بغية الحصول على خدماتهم. وانتهت الدراسة بتقديم مجموعة من التوصيات أهمها:

1.     ضرورة التركيز على عملية الترويج للخدمات الجديدة من خلال مواقع التواصل، مع التأكيد على ضرورة أن يكون المحتوى جذاب وملفت.

2.     ضرورة المتابعة الدائمة لعملية خدمة الزبائن من خلال المراقبة إيجاد السبل المناسبة لمعرفة رأي الزبون بالخدمات المقدمة له عن طريق موظفي الخدمة بغية ترميم الخلل في حال وجوده وتطوير العملية في حال جودتها.

3.     ضرورة متابعة آراء المستخدمين والتغذية العكسية القادمة من الزبائن متابعة مشاكل المتعلقة بجودة الخدمة وسرعتها وتحري مواضع الخلل لما لرأي الزبائن من أثر اتضحت قيمته من خلال هذه الدراسة.

 

الكلمات المفتاحية: أثر التسويق- مواقع التواصل الاجتماعي – قرار المستهلك الشرائي – استبيانات -شركة سيرياتيل للاتصالات