أثر الالتزام في العلاقة بين المعاملة المميزة للعملاء والاحتفاظ بالعملاء دراسة ميدانية على المصارف العامة السورية.
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 46, Cite as
The impact of commitment on the relationship between differentiated treatment of customers and their retention A field study in Syrian public banks
authors
*Dr. Sulaiman Ali - Saker AL Sulaiman
Abstract

 The study aimed to identify the impact of the distinguished transaction strategy on retaining customers, to identify the impact of commitment on customer retention, as well as to identify the impact of commitment as a modified variable on the relationship between the privileged transaction and customer retention, and to assist banks in the research sample in choosing the appropriate strategy that increases the rate of customer retention. .

The field study that was conducted on public banks in Syria reached the following results: The majority of bank customers feel good treatment, most of the customers are committed to the banks dealing with them with a high degree of commitment, there are many customers that the banks can keep for a long period, the commitment affects the relationship morally Between the privileged transaction and the retention of customers and increases the interpreted percentage in this relationship by 23.3%. This means when the customer is treated with respect, appreciation, and in a distinctive manner, and this customer has the intention to maintain his relationship with the bank, this will lead to their retention.

The study also recommended focusing on providing respect and appreciation and dealing in a distinctive way to customers, seeking to implement customer relationship management because it saves them a lot of costs and increases their profits. Focusing on the commitment of customers by taking care of their relationship with the bank, because this variable is the best in affecting their retention.

 

Key words: commitment - superior treatment - customer retention

 

الكاتب
د. سليمان علي - صقر السليمان
الملخص

 هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استراتيجية المعاملة المتميزة في الاحتفاظ بالعملاء، والتعرف على أثر الالتزام في الاحتفاظ بالعملاء، وكذلك التعرف على أثر الالتزام كمتغير معدل في العلاقة بين المعاملة المميزة والاحتفاظ بالعملاء، ومساعدة المصارف عينة البحث في اختيار الاستراتيجية التي تزيد من معدل الاحتفاظ بالعملاء

وتوصلت الدراسة الميدانية التي تم اجرائها على المصارف العامة في سورية إلى النتائج التالية: يشعر غالبية عملاء المصارف العامة بمعاملة جيدة، أغلب العملاء ملتزمين مع المصارف المتعاملين معها بدرجة عالية من الالتزام، هناك الكثير من العملاء تمكنت المصارف من الاحتفاظ بهم لفترة طويلة، يؤثر الالتزام معنوياً في العلاقة بين المعاملة المميزة والاحتفاظ بالعملاء ويزيد من النسبة المفسرة في هذه العلاقة بمقدار23.3%. وهذا يعني عندما يتم التعامل مع العميل باحترام وتقدير وبطريقة مميزة ويكون لدى هذا العميل النية للإبقاء على علاقته مع المصرف فان ذلك سيؤدي الى الاحتفاظ بهم.

كما أوصت الدراسة: التركيز على تقديم الاحترام والتقدير والتعامل بطريقة مميزة للعملاء، السعي لتطبيق إدارة علاقات العملاء لأنها توفر لإدارات المصارف العامة الكثير من التكاليف وتزيد من نسبة أرباحها. التركيز على الالتزام لدى العملاء من خلال الاهتمام بعلاقتهم مع المصرف، لان هذا المتغير هو الأفضل في التأثير على الاحتفاظ بالعملاء.

كلمات مفتاحية: الالتزام – المعاملة المميزة – الاحتفاظ بالعملاء