المعارضات في موشَّحات صلاح الدِّين الصَّفدي (دراسة في أنموذجين)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 46, Cite as
Almoardhat in muwashahat of Salah al-Din Alssafade (Study in tow models)
Abstract

 This search tries to shed light on one of an art singing poetic " Almuwashahat " which known more than one thousand years ago . This art has got much studies about its historical genesis ، development ، artistic elements ، creators --------- ext.

But there are some aspects which need more studying and interesting if compared with those topics we mentioned it a little while ago .

Poetic opponents is one of subJects that require additional efforts of specialists and those interested in poetry and its arts especialy

." Almuwashahat "

In our search we are going to perform a briaf study about one of the famous poets who had known by excels both of " Almuwashahat " and its opponents .

Our pout is " Salahuddin Alsafadi " who lifed in the first Mameluke era ، and wrote many of " Almuwashahat " to opposed another poats.

During our study we shall try standing at the most important points of similarity and difference between Alsafadi and poets whom lifed in his age and before.

 

الكاتب
أ.د. خليل قاسم غريري - عامر هشام الغدير
الملخص

 لم يكن ظهور فنِّ المعارضات وليد مصادفةٍ في حركة شعرنا العربيِّ القديم والمعاصر، فالمعارضات -  كباقي الفنون الأخرى – مهَّدت لها إرهاصاتٌ أدَّت لنشوئها. فالمعارضة بين شاعرين عامَّةً لها قواسم مشتركةٌ  كوحدة الوزن والقافية بشكل أساسيٍّ، ووحدة الموضوع إلى حدٍّ ما. وتطالعنا بواكير هذه الصُّورة منذ الشِّعر الجاهليِّ القديم على شكل نقائض شعريَّةٍ لا تلبث أن تستحيل فنًّا قائمًا له شعراؤه وأعلامه ولا سيَّما في العصر الأموي(1).

     وهذه النَّقائض هي التي مهَّدت لنشوء فنِّ المعارضات؛ إذ إنَّ المادَّة الأوليَّة لهذا الفنِّ حوتها النَّقائض بالمجمل، وبقي للمعارضات أن تستقلَّ بمنهجيَّتها عن النَّقائض لتكون فنَّا مستقلًّا بذاته.