دور استخدام المسرح المدرسي في التحصيل الدراسي لمادة العلوم من وجهة مدرسي الحلقة الثانية من التعليم الأساسي (دراسة ميدانية في مدارس مدينة دمشق)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 46, Cite as
The effect of using school theater on the academic achievement of science from the teachers point of view
authors
Dr. Muhhamed Sulaibi - Malak Al hHammod Al Hussiaen
Abstract

 The aim of the research is to: Know the opinions of science teachers about the use of the school theater to increase the achievement of the eighth grade students in the science subject, and to achieve the goals of the research: The researcher used the descriptive approach, and she designed a questionnaire consisting of five main axes: the educational goals, knowledge content, and educational methods The theater as a means of clarification, the obstacles to employing the theater in the educational process, then the researcher applied the questionnaire to a sample of teachers of science course in the second cycle of basic education, numbered (45) teachers and schools. Among the most important results of this study:

- The teachers ,opinions were high on my axis: cognitive content with mean mean 3.57 and standard deviation 1.47, and obstacles to using theater in the educational process with mean mean 4.15 and standard deviation of 0.870, and their opinions were average for axes: teaching methods with mean mean 3.38 and standard deviation 1.175, And the theater as a means of illustration with an average mean of 3.35 and a standard deviation of 1.072, educational goals with an average of 3.17, and a standard deviation of 0.87.

There are no statistically significant differences between the average levels of teachers regarding the use of theater in the academic achievement of science in terms of (goals, content, teaching methods, theater as a means of clarification, obstacles to employing theater in the educational process) due to the gender variable.

- There are no statistically significant differences between the average levels of teachers regarding the use of theater in the academic achievement of science in terms of (goals, content, teaching methods, theater as a means of clarification, obstacles to employing theater in the educational process) due to the variable of the educational qualification.

 Key words: school theater, academic achievement, science subject.

 

الكاتب
د. محمد صليبي - ملاك الحمود الحسين
الملخص

 هدف البحث إلى: تعرف آراء مدرسي العلوم حول استخدام المسرح المدرسي في زيادة تحصيل تلاميذ الصف الثامن الأساسي في  مادة العلوم, ولتحقيق أهداف البحث: استخدم المنهج الوصفي, وتم تصميم استبانة مكونة من خمسة محاور رئيسة هي: الأهداف التعليمية، المحتوى المعرفي, الطرائق التعليمية, المسرح كتقنية تعليمية, معوقات توظيف المسرح في العملية التعليمية, حيث طبقت الاستبانة على عينة عشوائية من مدرسي مقرر العلوم في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي, بلغ عددها (45) مدرساً ومدرسة. ومن أهم النتائج التي توصل إليها هذا البحث:

- كانت آراء المدرسين مرتفعة بالنسبة لمحوري: المحتوى المعرفي بمتوسط حسابي3.57 وانحراف معياري1.47, ومعوقات استخدام المسرح في العملية التعليمية بمتوسط حسابي 4.15 وانحراف معياري0.870, وقد كانت آراؤهم متوسطة بالنسبة لمحاور: الطرائق التدريسية بمتوسط حسابي3.38 وانحراف معياري 1.175, والمسرح كوسيلة للإيضاح بمتوسط حسابي 3.35 وانحراف معياري1.072, والأهداف التعليمية بمتوسط3.17, وانحراف معياري 0.87. 
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المدرسين حول أثر استخدام المسرح في التحصيل الدراسي لمادة العلوم من حيث ( الأهداف، المحتوى، طرائق التدريس، المسرح كوسيلة للإيضاح، معوقات توظيف المسرح في العملية التعليمية) تعزا لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي.
 
    الكلمات المفتاحية: المسرح المدرسي, التحصيل الدراسي, مادة العلوم.