النحو العربي بين النظرية والتطبيق
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2010, Volume 1, issue 4,pp 54-67| Cite as
Arabic grammar between theory and practice
authors
Nadia haskor, Mohamed El Wadi
Abstract

The research aims at presenting the problematic issues surrounding the reality of Arabic grammar and teaching it. It presents the rumors about its difficulties, and explains the motives and objectives of these claims, and then mentions some of the proposed solutions in order to bring the Arabic language closer to the minds of the learners, and try to benefit from its history and the efforts of our former scientists, And also benefit from modern linguistic theories in language learning, all aimed at preserving our grammar heritage, empowering it, and presenting it to the students in a contemporary linguistic language that suits the needs of the people of the age and meets their requirements because it is the language of the language and its strong shield. Our identity and our existence together.

الكاتب
ناديا حسکور, محمد الوادي
الملخص

يهدف البحث إلى عرض القضايا المشكلة التي تكتنف واقع النحو العربي وتدريسه، ويعرض لما يشاع عن صعوبته، ويبين دوافع تلك الادعاءات وغاياتها ، ثم يذكر بعض الحلول المقترحة من أجل تقريب النحو العربي إلى أذهان المتعلمين ، ويحاول الإفادة من تاريخه ومن جهود علمائنا السالفين في تناوله، والاستفادة أيضا من النظريات اللغوية الحديثة في تعلم اللغات ، كل ذلك يهدف إلى الحفاظ على تراثنا النحوي، وتمكينه، وتقديمه للدارسين بثوب لغوي معاصر يلائم حاجات أبناء العصر، ويرقى لتلبية متطلباتهم، لأنه عنوان اللغة ودرعها المتين ، وصونه يعني الحفاظ على اللغة العربية التي تمثل هويتنا ووجودنا معا.