التعليم المحاسبي في الجامعات السورية واقعه وآفاق تطويره
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 9,pp 103-132| Cite as
Accounting education at syrian Universities (Reality and development prospect)
authors
Souheil Alsheikh
Abstract

In the last few years, Syrian has witnessed some development that may caused a gap between the current accounting education process and the requirements of these developments which might mean lack of current Accounting education process. These developments included the concept of social economy, building stock exchange market private banks establishments, in addition to a number of different firms that vary in its organizational and structural level as holding and subsidiary companies.

The research has examined the ability of accounting education at Syrian Universities to provide graduate students with new experiences, skills and knowledge that are necessary for the labor market.

This research has concluded that accounting education process at Syrian universities has the ability to provide graduate students with a good qualification required to enter the labor market, as the curricula is consisted to some extent in the current time.

On the other hand, the accounting education is lacking in case studies and problem solved techniques, and on top of that memorization method has been adopted which means there is no interaction and contribution of the students in order to create innovation and creative spirit that would lead to analysis thinking, self-learning after graduating.

Regarding the university books, this research shows that some of it is repetitive and not available on time. This study finding also shows that the repetitive and not available on time. This study finding also shows that there is lack of providing students in technical, computing, programming and other languages. There is a weak relationship with the society in order to specify the quality of knowledge and skills.

Based on the research finding, recommendations have been provided as prospect to develop and upgrade the accounting education at Syrian universities.

الكاتب
سهيل الشيخ
الملخص
شهدت سورية في الآونة الأخيرة بعض التطورات التي قد يترتب عنها وجود فجوة ما بين عملية التعليم المحاسبي الحالية ومتطلبات تلك التطورات، وهذا ما قد يعني قصور عملية التعليم المحاسبي الحالية. من تلك التطورات طرح مفهوم اقتصاد السوق الاجتماعي وإنشاء سوق للأوراق المالية وإنشاء المصارف الخاصة وعدد من المشروعات ذات الطبيعة المختلفة في تركيبها التنظيمي والهيكلي كالشركات القابضة والتابعة.
لقد تناول البحث اختبار أهلية أو مقدرة التعليم المحاسبي في الجامعات السورية على تزويد الخريجين بالفكر المحاسبي المعاصر والمعارف والمهارات والخبرات بالمواصفات المطلوب توفرها لسوق العمل.
وقد توصل البحث إلى أن عملية تعليم المحاسبة في الجامعات السورية تتمتع على العموم بأهلية ومقدرة جيدة على تزويد الخريج  بمؤهلات جيدة لدخول سوق العمل، حيث تناسب المناهج إلى حد كبير الظروف الحالية.
بالمقابل اتصفت عملية تعليم المحاسبة بأن المناهج المحاسبية تفتقر لدراسة الحالات والمشكلات العملية كما أنه يتبع أسلوب التلقين في المحاضرات ويغيب فيها الحوار والنقاش ومشاركة الطلبة بما يكفل خلق روح الإبداع والابتكار والفكر التحليلي لديهم وتحفيزهم على التعلم الذاتي والمستمر بعد التخرج. وعن الكتب الجامعية فإن بعضها يعاني من تكرار غير مفيد، وغير متوفرة في الوقت  المناسب. أما عن المهارات التقنية الحاسوبية والبرمجية واللغات الأجنبية فإنه لا يتم تزويد الخريجين بها بالقدر الكافي منها. كذلك تبين ضعف العلاقة مع المجتمع لتحديد الاحتياجات المطلوبة من حيث نوعية المعارف والمهارات.
وبناءً على استنتاجات البحث فقد تم تقديم بعض التوصيات كآفاق لتطوير التعليم المحاسبي بهدف الارتقاء به في الجامعات السورية.
 
الكلمات المفتاحية : التعليم المحاسبي ، واقع التعليم المحاسبي ، تطوير التعليم المحاسبي.