authors |
Dr.Lamis Ibrahim Hamdi |
Abstract |
The research aimed to identify the mothers’ contribution to developing the “speaking and listening” skills of their five-year-old children who are in kindergarten in the 2023/2024 academic year, and to investigate the effect of variables on the gender of the child and the mothers’ educational qualifications. The research tool was a questionnaire consisting of (55) phrases. Prepared by the researcher, the research sample included (82) mothers of kindergarten children in the city of Latakia. The results of the research revealed that mothers of children contribute to developing the skills of speaking and listening and are aware of the importance of speaking to their children and listening to them. Their style was characterized by the parental style that had the advantage of dialogue with the child. This is what was observed from the relative importance index for both the speaking axis of (86.15%) and the listening axis of (89.52%). The results of the research hypothesis for the child’s gender variable were not significant. The research also tested the contribution of mothers to developing speaking and listening skills according to the mothers’ educational qualification variable. It was found that mothers of children with secondary or university educational qualifications or above contribute to a high degree in developing the speaking skill of their children at kindergarten age. Keywords: skill, speaking, listening
|
الكاتب |
د. لميس ابراهيم حمدي -جامعة تشرين - كلية التربية |
الملخص |
هدف البحث إلى تعرّف إسهام الأمهات في تنمية مهارتي" التحدث والاستماع" لدى أطفالهن البالغة أعمارهم خمس سنوات الموجودين في الروضة في العام الدراسي 2023/2024، وتقصي أثر متغيّري جنس الطفل والمؤهل العلمي للأمهات، وكانت أداة البحث استبانة مكونة من (55) عبارة من إعداد الباحثة، شملت عينة البحث (82) من أمهات أطفال الرياض في مدينة اللاذقية، كشفت نتائج البحث أن أمهات الأطفال يساهمّن في تنمية مهارتي التحدث والاستماع وهنّ على وعي بأهمية قيامهن بالتحدث مع أطفالهن والاستماع لهم واتسم أسلوبهن بالنمط الوالدي الذي امتلك ميزة الحوار مع الطفل وهو ما لوحظ من مؤشر الأهمية النسبية لكل من محوري التحدث البالغ قدره (86.15%) ومحور الاستماع البالغ قدره (89.52%). وجاءت نتائج فرضية البحث لمتغير جنس الطفل غير دالة. واختبر البحث أيضاً إسهام الأمهات في تنمية مهارتي التحدث والاستماع تبعاً لمتغير المؤهل العلمي للأمهات وتبين أن أمهات الأطفال من ذوي المؤهل العلمي الثانوي والجامعي فما فوق يساهمن ّبدرجة مرتفعة في تنمية مهارة التحدث لأطفالهن في عمر الروضة. الكلمات المفتاحية: مهارة، التحدث، الاستماع.
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved