بلاغةُ الاستعارةِ بين العصر العبّاسيّ والعصر الأندلسيّ " المتنبي وابن درّاج أنموذجاً "
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2024, issue 63, Cite as
The eloquence of metaphor between the Abbasid era and the Andalusian era " Al-Mutanabbi and Ibn Darraj are an example "
authors
Dr. Ammar Ibrahim Albahlool
Abstract

 

 
The research studies the rhetorical impact of metaphor of all kinds in the poetry of Al-Mutanabbi Al-Abbasi, and the poetry of Ibn Darraj Al-Qastali Al-Andalusi. In order to identify the intersections between the two poets in the metaphorical compositional structure, and its artistic and rhetorical impact in the poetic text of each of them; There are clear intersections between the two poets in the way they construct metaphorical structures of all kinds, and their rhetorical impact extends throughout the text through interconnection with other contextual elements in each of them as well.
The research delves into studying this intersection between the two poets - who are from two different eras - by selecting poetic evidence of this artistic style in its various types, and studying this evidence in an analytical study to clarify the artistic rhetorical impact of the metaphorical structure at the level of composition, at the level of the text, and its clarification. By studying its connection to the overall artistic structure, and its value within this structure.
 
 
 
 
Keywords: metaphor, Poetry, building, eloquence, effect.
 
الكاتب
د. عمار ابراهيم البهلول - جامعة تشرين - كلية الآداب والعلوم الإنسانية
الملخص

 يدرس البحث الأثر البلاغيّ للاستعارة بأنواعها في شعر المتنبيّ العباسيّ، وشعر ابن درّاج القسطلي الأندلسيّ؛ بغية الوقوف على التقاطعات بين الشّاعرين في البناء التركيبيّ الاستعاريّ، والأثر الفني البلاغيّ لها في النص الشعريّ عند كلّ منهما؛ إذ تبرز تقاطعات واضحة بين الشاعرين في طريقة بناء التّركيب الاستعاريّ على اختلاف أنواعه، كما يبرز الأثر البلاغيّ لها ممتداً على مدار النص عبر التّرابط مع العناصر السياقيّة الأخرى عند كلّ منهما أيضاً .

ويتعمّق البحث في دراسة هذا التقاطع بين الشّاعرين - وهما من عصرين مختلفين - عبر اختيار شواهد شعرية على هذا اللون الفنيّ بأنواعه الثّلاثة (حسب الطّرفين، واللفظ الاستعاري، والملائمات)، ودراسة هذه الشواهد دراسة تحليليّة لتوضيح الأثر البلاغيّ الفنّيّ للبناء الاستعاري على مستوى التّركيب، وعلى مستوى النّص، وتوضيحه؛ عبر دراسة ارتباطه بالبناء الفنّيّ الكليّ، وقيمته ضمن هذا البناء.
 
 
 
الكلمات المفتاحية: استعارة، شعر، بناء، بلاغة، أثر .