واقع التعليم من بعد في رياض الأطفال في ظل جائحة كورونا (Covid-19) من وجهة نظر المربيات وآثاره من وجهة نظر أولياء أمور الأطفال. "دراسة ميدانية لدى عيّنة من مربيات رياض الأطفال الحكومية وأولياء أمور الأطفال بمدينة دمشق"
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2024, issue 62, Cite as
The reality of distance education in kindergartens in light of the Corona pandemic (Covid-19) from the point of view of nannies and its effects from the point of view of the children’s parents. "A field study among a sample of government kindergarten edu
authors
Iman Samer Nassour
Abstract

 The current research aims to identify the reality of distance education 

in kindergartens in light of the Corona pandemic from the point of view of governmental kindergarten educators in the city of Damascus according to the two variables (years of experience and academic qualification), and to identify the effects of this method of education from the point of view of parents according to the qualification variable. To achieve this, the researcher prepared two tools: a questionnaire directed at government kindergarten educators in the city of Damascus, which in its final form consisted of (23) items distributed over two fields: the personal field and the technological field, and a questionnaire directed at parents, which in its final form consisted of (22) items. The research sample consisted of (56) nanny in addition to (52) guardians. The results of the research showed that there were statistically significant differences between the average scores of the nannies’ answers about the reality of distance education in light of the Corona pandemic, attributed to the academic qualification variable and in favor of those with a diploma certificate and above. There were also statistically significant differences attributed to the years of experience variable and in favor of the more than five category. Years, and the results also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of parents’ answers about the effects of distance education in light of the Corona pandemic due to the educational qualification variable.
 
 
 
 Keywords: distance education, Corona pandemic (Covid-19)
 
الكاتب
د. إيمان سمير نصور
الملخص

      يهدف البحث الحالي إلى تعرّف واقع التعليم من بعد في رياض الأطفال في ظلّ جائحة كورونا من وجهة نظر مربيات رياض الأطفال الحكومية بمدينة دمشق تبعاً لمتغيري (سنوات الخبرة والمؤهل العلمي)، وتعرّف الآثار المترتبة على هذا الأسلوب من التعليم من وجهة نظر أولياء الأمور تبعاً لمتغير المؤهل العلمي، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة أداتين هما: استبانة موجّهة لمربيات رياض الأطفال الحكومية بمدينة دمشق تألفت في صورتها النهائية من (23) بنداً مُوزّعة على مجالين هما المجال الشخصي، والمجال التكنولوجي، واستبانة موجّهة لأولياء الأمور تكوّنت بصورتها النهائية من (22) بنداً. تكوّنت عيّنة البحث من (56) مربية إضافة إلى (52) ولياً من أولياء الأمور. أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات إجابات المربيات حول واقع التعليم من بعد في ظل جائحة كورونا تعزى إلى متغير المؤهل العلمي ولصالح حملة شهادة الدبلوم وما فوق، كما وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير سنوات الخبرة ولصالح الفئة أكثر من خمس سنوات، كما بيّنت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات إجابات أولياء الأمور حول آثار التعليم من بعد في ظل جائحة كورونا تعزى إلى متغير المؤهل العلمي.

 
 
الكلمات المفتاحية: التعليم من بعد، جائحة كورونا (Covid-19)