authors |
Dr. Ahmad Salah Ali |
Abstract |
The aim of the research is to identify the degree of impact of administrative performance evaluation processes on the practice of strategic planning in the educational sub-management in the Damascus Education Directorate. The research community consisted of all employees working in the Damascus Directorate of Education, who numbered according to the statistical guide issued by the Department of Planning and Statistics in Damascus Governorate for the year 2023 (952) male and female employees, (259) males, and (593) females. The researcher used a questionnaire consisting of (30) paragraphs as a research tool. The researcher followed the descriptive analytical method to achieve the research objectives, and the research sample consisted of (90) male and female employees, and the most important results were the following: -The degree of impact of administrative performance evaluation processes on the practice of strategic planning in the subsidiary educational administration in the Damascus Education Directorate reached (3.80) which is a high degree, which means that good methods in evaluating administrative performance will lead to the development of strategic planning practices.
-The degree of strategic planning practice in the educational administration subsidiary in the Damascus Education Directorate reached (3.10), which is a medium degree, which means that the practice of this planning is greatly affected by the processes of evaluating administrative performance, which encourages those in charge of this department to enhance the employment of these processes in improving the performance of employees.
- There are statistically significant differences due to the variables of educational qualification, number of years of experience, and number of training courses, between the degree of impact of administrative performance evaluation processes and the practice of strategic planning in the sub-educational administration in the Damascus Education Directorate, meaning that these variables had an impact on the practice of strategic planning by making use of the administrative performance evaluation processes.
Keywords: evaluation, administrative performance, strategic planning.
|
الكاتب |
الدكتور أحمد صلاح علي |
الملخص |
هدف البحث التعرّف إلى درجة تأثير عمليات تقويم الأداء الإداري في ممارسة التخطيط الاستراتيجي في الإدارة التربوية الفرعية في مديرية تربية دمشق, وتكوّن مجتمع البحث من جميع الموظّفين العاملين في مديرية التربية دمشق البالغ عددهم حسب الدليل الإحصائي الصادر عن دائرة التخطيط والإحصاء في محافظة دمشق لعام 2023 (952) موظّفاً وموظفة, (359) ذكور, و(593) إناث, واستخدم الباحث استبانة مكوّنة من (30) فقرة كأداة للبحث، واتّبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف البحث, وتكوّنت عينة البحث من (90) موظّفاً وموظّفة, حيث تمّ استخدام أسلوب العيّنة العشوائية البسيطة, وتوصّل الباحث إلى النتائج التالية: - بلغت درجة تأثير عمليات تقويم الأداء الإداري في ممارسة التخطيط الاستراتيجي في الإدارة التربوية الفرعية في مديرية تربية دمشق (3.80) وهي درجة مرتفعة, مما يعني أنّ الأساليب الجيدة في تقويم الأداء الإداري ستؤدي إلى تطوير ممارسات التخطيط الاستراتيجي.
- بلغت درجة ممارسة التخطيط الاستراتيجي في الإدارة التربوية الفرعية في مديرية تربية دمشق 3.10)) وهي درجة متوسطة, مما يعني أنّ ممارسة هذا التخطيط يتأثر بشكل مقبول بعمليات تقويم الأداء الإداري, الأمر الذي يشجّع القائمين على هذه الإدارة على تعزيز توظيف هذه العمليات في تحسين أداء العاملين.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى إلى متغيرات المؤهل العلمي, وعدد سنوات الخبرة, وعدد الدورات التدريبية, بين درجة تأثير عمليات تقويم الأداء الإداري وممارسة التخطيط الاستراتيجي في الإدارة التربوية الفرعية في مديرية تربية دمشق, أي أن هذه المتغيرات كان لها تأثير على ممارسة التخطيط الاستراتيجي بالاستفادة من عمليات تقويم الأداء الإداري.
الكلمات المفتاحية: التقويم, الأداء الإداري, التخطيط الاستراتيجي.
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved