authors |
Masterꞌs student Nour Muhammad Al-Mousa - Dr. Fawaz Al-Darwish -Faculty of Education - Al Furat un |
Abstract |
The aim of the current research is to Identify the level of self-regulated learning among third year secondary school students in government schools In the city of Deir ez-Zor and to identify if there are statistically significant differences in the level of self-regulated learning according to the variables of gender and academic specialization, and to achieve Research objectives: The researcher used the Pintrich scale.
(1991) Izzat Abdel Hamid, and the research sample consisted of (120) male and female students from the third year of general secondary school In the city of Deir ez-Zor, and they constituted a percentage of (9%) of the research community. It was followed
The descriptive analytical approach. The results of the research showed many results, the most Important of which are:
There is a high level of self-regulated learning among the sample members, as all percentages reached a high rating and for all dimensions of self-regulated learning, and the percentages reached the level Overall scale (70.83%)
The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) In the level of self-regulated learning among third year secondary school students in the city of Deir ez-Zor due to the gender variable in the cognitive strategy, while there were statistically significant differences due to the gender variable in the self-regulation strategy. Metacognitive and resource management strategy, for the benefit of males. The study also found that there was no statistical significance at the level of significance (0.05) In the level of self-regulated learning among third year secondary school students due to the specialization variable (scientific – literary) in the cognitive strategy and metaself-regulation strategy. Cognitive, while there were statistically significant differences attributed to the specialized variable In the resource management strategy and in favor of scientific specialization
Keywords: self-regulated learning, third year of secondary school
|
الكاتب |
طالبة الماجستير نور محمد الموسى - د. فواز الدرويش - جامعة الفرات - كلية التربية |
الملخص |
هدف البحث التعرف على مستوى التعلم المنظم ذاتياً لدى طلاب الصف الثالث الثانوي العام في المدارس الحكومية في مدينة دير الزور والتعرف إذا كان هناك فروق ذات دلالة احصائية في مستوى التعلم المنظم ذاتياً تبعاً لمتغير الجنس والتخصص الدراسي، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة مقياس التعلم المنظم ذاتياً، وتكونت عينة البحث من (120)طالباً وطالبة من طلاب الصف الثالث الثانوي العام في مدينة دير الزور، وشكلوا نسبة (9%) من مجتمع البحث، وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود مستوى مرتفع للتعلم المنظم ذاتياً لدى أفراد العينة حيث بلغت النسب جميعها عند تقدير مرتفع ولدى جميع أبعاد التعليم المنظم ذاتياً وبلغت النسب المئوية للمستوى الكلي للمقياس(70.83%)
- كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ) في مستوى التعليم المنظم ذاتياً لدى طلاب الصف الثالث العام في مدينة دير الزور تعزى لمتغير الجنس في الاستراتيجية المعرفية فيما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في استراتيجية التنظيم الذاتي الما وراء المعرفي واستراتيجية إدارة المصادر ولصالح الذكور، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في مستوى التعلم المنظم ذاتياً لدى طلاب الصف الثالث الثانوي العام تعزى لمتغير التخصص الدراسي(علمي - أدبي) في الاستراتيجية المعرفية واستراتيجية التنظيم الذاتي الما وراء المعرفي فيما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير التخصص في استراتيجية إدارة المصادر ولصالح التخصص العلمي. وفي ضوء نتائج البحث قدمت الباحثة مجموعة من المقترحات أهمها: -1 توجيه الجهود لتوعية الطالب بأهمية المعرفة للحفاظ على مستوى مرتفع من التعلم الذاتي. -2 توجيه الجهود التربوية والوزارية نحو استراتيجيات التعلم الذاتي وتطويرها وتوفير ما يلزم لاستخدامها.
الكلمات المفتاحية: التعلم المنظم ذاتياً، طلاب الثالث الثانوي العام. |
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved