فاعلية استخدام نموذج التسريع المعرفي في التحصيل في مادة الرياضيات
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2024, issue 68, Cite as
The Effect of Using the Cognitive Acceleration Modelin Achievements in Subject Math
authors
Dr. Hekmat dyab - Dr. Randa saree
Abstract

 The research aims  at  studying  The Effect of Using the  Cognitive Acceleration Model in Achievements in Subject  Math

The research was applied on a sample of the fourth grade Students in Damascus ,The study Sample was divied into 2 groups, The experimental  group consisted of  (34) male and female Students and The control  group consisted of (35) male and female Students, The experimental  group  studied by Usingthe  Cognitive Acceleration Model,and then an Achievements test was applied , and then  used The  analyse statistic program (Spss) to take out the results .
The results indicated thatthere is statistically significant between the mean score of theexperimental  group and control group  in post test for the favor the experimental  group,and there is statistically significant between the mean Scores of  the Experimental group  in Pre test and  post  test for the favor the post test andThe results indicated also there is no statistically significant between the mean score of man and women in experimental  group inthe post test.
Key words: Cognitive Acceleration Model – Math.
 
 
 
الكاتب
الدكتورة : رندة ساري - الدكتور : حكمات الذياب
الملخص

 هدف البحث إلى دراسة فاعلية استخدام نموذج التسريع المعرفي في التحصيل في مادة الرياضيات، وأجري البحث على عينة من تلامذة الصف الرابع الأساسي في محافظة دمشق،قسمت عينة البحث إلى مجموعتين مجموعة تجريبية بلغت (34) تلميذ وتلميذة ومجموعة ضابطة بلغت (35) تلميذ وتلميذة، درس تلاميذ المجموعة التجريبية باستخدام نموذج التسريع المعرفي،ثم أجري اختباراً تحصيلياً، وبعد ذلك استخدم برنامج التحليل الإحصائي( (SPSSلمعالجة النتائج.

أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي وذلك لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي ومتوسط درجاتهم في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وذلك لصالح التطبيق البعدي، وأظهرت الدراسة أيضاً عدم فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذكور و متوسط درجات الإناث في المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي .
 
الكلمات المفتاحية: نموذج التسريع المعرفي، مادة الرياضيات .