authors |
Dr. Hekmat dyab - Dr. Randa saree |
Abstract |
The research aims at studying The Effect of Using the Cognitive Acceleration Model in Achievements in Subject Math The research was applied on a sample of the fourth grade Students in Damascus ,The study Sample was divied into 2 groups, The experimental group consisted of (34) male and female Students and The control group consisted of (35) male and female Students, The experimental group studied by Usingthe Cognitive Acceleration Model,and then an Achievements test was applied , and then used The analyse statistic program (Spss) to take out the results .
The results indicated thatthere is statistically significant between the mean score of theexperimental group and control group in post test for the favor the experimental group,and there is statistically significant between the mean Scores of the Experimental group in Pre test and post test for the favor the post test andThe results indicated also there is no statistically significant between the mean score of man and women in experimental group inthe post test.
Key words: Cognitive Acceleration Model – Math.
|
الكاتب |
الدكتورة : رندة ساري - الدكتور : حكمات الذياب |
الملخص |
هدف البحث إلى دراسة فاعلية استخدام نموذج التسريع المعرفي في التحصيل في مادة الرياضيات، وأجري البحث على عينة من تلامذة الصف الرابع الأساسي في محافظة دمشق،قسمت عينة البحث إلى مجموعتين مجموعة تجريبية بلغت (34) تلميذ وتلميذة ومجموعة ضابطة بلغت (35) تلميذ وتلميذة، درس تلاميذ المجموعة التجريبية باستخدام نموذج التسريع المعرفي،ثم أجري اختباراً تحصيلياً، وبعد ذلك استخدم برنامج التحليل الإحصائي( (SPSSلمعالجة النتائج. أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي وذلك لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي ومتوسط درجاتهم في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وذلك لصالح التطبيق البعدي، وأظهرت الدراسة أيضاً عدم فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذكور و متوسط درجات الإناث في المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي .
الكلمات المفتاحية: نموذج التسريع المعرفي، مادة الرياضيات .
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved