authors |
Dr.Shaza Halema |
Abstract |
The current study aimed to identify the reality of the teaching performance of secondary school teachers in light of critical thinking skills from their point of view, and to identify the significance of the differences between the average scores of the sample members on the questionnaire of the teaching performance of secondary school teachers in light of critical thinking skills according to the variables (gender, academic qualification, number of years of experience, training courses). The sample consisted of (241) male and female teachers from secondary school teachers in the city of Lattakia, and a questionnaire consisting of (58) statements was used, in five dimensions as a tool for the current study, and the results showed: that the reality of the teaching performance of secondary school teachers in light of critical thinking skills from their point of view was at an average degree, and the dimension (conclusion) came in first place with an average degree of approval, while the dimension (evaluating arguments) came in last place with an average degree of approval. There are statistically significant differences between the average scores of the sample members on the questionnaire of teaching performance of secondary school teachers in light of critical thinking skills according to the variable of academic qualification, in favor of diploma or higher, and according to the variable of training courses, in favor of those who follow training courses. While the differences were not statistically significant according to the variable of number of years of experience.
Keywords: Evaluation, Teaching Performance, Critical Thinking Skills.
|
الكاتب |
الدكنورة شذا عبد الكريم حليمه - جامعة دمشق - كلية التربية |
الملخص |
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف واقع الأداء التدريسي لمدرسي المرحلة الثانوية في ضوء مهارات التفكير الناقد من وجهة نظرهم، وتعرف دلالة الفروق بين متوسطات درجات أفراد العينة على استبانة الأداء التدريسي لمدرسي المرحلة الثانوية في ضوء مهارات التفكير الناقد تبعاً لمتغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة، الدورات التدريبية). وتكونت العينة (241) مُدرساً ومُدرّسة من مدرسي مرحلة التعليم الثانوي في مدينة اللاذقية، واستخدمت استبانة مكونة من (58) عبارة، في خمسة أبعاد أداة للدراسة الحالية، وبينت النتائج: أن واقع الأداء التدريسي لمدرسي المرحلة الثانوية في ضوء مهارات التفكير الناقد من وجهة نظرهم كان بدرجة متوسطة، وجاء البعد (الاستنتاج) في المرتبة الأولى وبدرجة موافقة متوسطة بينما جاء البعد (تقويم الحجج) في المرتبة الأخيرة وبدرجة موافقة متوسطة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة على استبانة الأداء التدريسي لمدرسي المرحلة الثانوية في ضوء مهارات التفكير الناقد تبعاً لمتغير المؤهل العلمي، لصالح دبلوم فأعلى، وتبعاً لمتغير الدورات التدريبية، لصالح المتبعين دورات تدريبية. بينما لم تكن الفروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغير عدد سنوات الخبرة.
الكلمات المفتاحية: تقويم، الأداء التدريسي، مهارات التفكير الناقد.
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved