authors |
Dr. Abdulghani Mohammad Kellawe |
Abstract |
The research aimed at investigating the difficulties of learning English-speaking skill from students’ viewpoint in public secondary schools in Rural Damascus according to the variables of gender, academic specialization, and grade. The research sample included (282) male and female students in scientific and literary sections in both first and second secondary grades from the two secondary schools in Maadamyyat Alsham city. The method adopted in this research was the descriptive method. The instrument of the research was a questionnaire of (18) items distributed to (3) fields. It was applied to the participants of the research after being verified for its validity and reliability. Findings of the research showed the following: - There were no statistically significant differences between the mean scores of the sample individuals in the questionnaire of difficulties in learning English-speaking skill from the viewpoint of public secondary school students in Rural Damascus governorate (Maadamyyat Alsham city) according to the variable of gender.
- There were statistically significant differences between the mean scores of the sample individuals in the questionnaire of difficulties in learning English-speaking skill from the viewpoint of public secondary school students in Rural Damascus governorate (Maadamyyat Alsham city) according to the variable of academic specialization in favor of the scientific specialization students.
- There were no statistically significant differences between the mean scores of the sample individuals in the questionnaire of difficulties in learning English-speaking skill from the viewpoint of public secondary school students in Rural Damascus governorate (Maadamyyat Alsham city) according to the variable of grade.
Key words: Difficulties, English-Speaking Skill, Students, Public Secondary Schools
|
الكاتب |
الدكتور عبد الغني محمد كلاوي – جامعة الفرات – كلية التربية – قسم تربية الطفل |
الملخص |
هدف البحث إلى التعرف إلى صعوبات تعلم مهارة التحدث باللغة الإنكليزية من وجهة نظر الطلاب في المدارس الثانوية العامة في ريف دمشق وفقاً لمتغيرات الجنس والتخصص الدراسي والصف الدراسي. وقد شملت عينة البحث (282) طالباً وطالبة في الفرعين العلمي والأدبي في الصفين الأول والثاني الثانوي من المدرستين الثانويتين في مدينة معضمية الشام. وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي، أما أداة البحث فكانت استبانة مكونة من (18) فقرة موزعة على (3) مجالات، وقد تم تطبيقها على عينة البحث بعد التأكد من صدقها وثباتها. وقد أظهرت نتائج البحث ما يلي: -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في استبانة صعوبات تعلم مهارة التحدث باللغة الإنجليزية من وجهة نظر طلبة المرحلة الثانوية في محافظة ريف دمشق (مدينة معضمية الشام) وفقاً لمتغير الجنس.
-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في استبانة صعوبات تعلم مهارة التحدث باللغة الإنجليزية من وجهة نظر طلبة المرحلة الثانوية في محافظة ريف دمشق (مدينة معضمية الشام) وفقاً لمتغير التخصص الأكاديمي لصالح طلبة التخصص العلمي.
-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في استبانة صعوبات تعلم مهارة التحدث باللغة الإنجليزية من وجهة نظر طلبة المرحلة الثانوية في محافظة ريف دمشق (مدينة معضمية الشام) وفقاً لمتغير الصف الدراسي.
الكلمات المفتاحية: الصعوبات، مهارة التحدث باللغة الإنكليزية، الطلاب، المدارس الثانوية العامة.
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved