دور المنصة التربوية السورية للتعلم المبكّر في تعزيز عمليّتي التعليم والتعلم تقنياً لدى طفل الروضة من وجهة نظر المربيات
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2025, issue 71, Cite as
The role of the Syrian Educational Platform for Early Learning in enhancing the Teaching and Learning processes Technically for kindergarten children from the point of view of educators
authors
Dr. Maher Ibraheem
Abstract

 The aim of the current research is to investigate the role of the Syrian educational platform for early learning in enhancing the teaching and learning processes technically for kindergarten children from the point of view of private kindergarten educators in the city of Damascus according to the variables (years of experience and academic qualification). The researcher used the descriptive analytical method and its tool was an electronic questionnaire consisting of (30) items, and the research sample consisted of (85) educators. The results of the research showed that the overall estimate of the platform’s role in enhancing the teaching and learning processes technically for kindergarten children reached (3.96) with a high degree from the point of view of educators, and There are no statistically significant differences between the average scores of the educators’ answers about the role of the Syrian educational platform for early learning in enhancing the teaching and learning processes technically for kindergarten children due to the variables (years of experience, academic qualification).

The researcher suggested the necessity of preparing kindergarten curriculum books in an interactive electronic form and making them available on the platform’s website, and conducting new comparative studies on evaluating the mechanism of operation of educational platforms in various Syrian governorates and benefiting from them in improving the educational reality in both public and private kindergartens.
 
Keywords: The Syrian electronic educational platform for early learning, Enhancing the teaching and learning processes technologically, Private kindergartens.
 
الكاتب
د. ماهر إبراهيم - جامعة الفرات- كلية التربية
الملخص

      هدف البحث الحالي إلى تقصّي دور المنصة التربوية السورية للتعلم المبكّر في تعزيز عمليّتي التعليم والتعلم تقنياً لدى طفل الروضة من وجهة نظر مربيات رياض الأطفال الخاصة في مدينة دمشق وفقاً لمتغيري (سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي). استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي وأداته استبانة إلكترونية مكوّنة من (30) بنداً، وتكوّنت عيّنة البحث من (85) مربية. أظهرت نتائج البحث أنّ التقدير الكلي لدور المنصة في تعزيز عمليتي التعليم والتعلم تقنياً لدى طفل الروضة قد بلغ (3.96) بدرجة مرتفع من وجهة نظر المربيات، وأنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات إجابات المربيات حول دور المنصة التربوية السورية للتعلم المبكر في تعزيز عمليتي التعليم والتعلم تقنياً لدى طفل الروضة تعزى إلى متغيري (سنوات الخبرة، المؤهل العلمي). واقترح الباحث ضرورة إعداد كتب مناهج رياض الأطفال بصورة إلكترونية تفاعلية وإتاحتها على موقع المنصّة، وإجراء دراسات مقارنة جديدة حول تقييم آلية عمل المنصات التربوية في مختلف المحافظات السورية والاستفادة منها في تجويد الواقع التعليمي في رياض الأطفال الحكومية والخاصة معاً. 

 

الكلمات المفتاحية: المنصة التربوية الإلكترونية السورية للتعلم المبكر، تعزيز عمليتي التعليم والتعلم تقنياً، رياض الأطفال الخاصة.