تفعيل التربية الإعلامية في الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر المدرسين في مدارس مدينة دير الزور (دراسة ميدانية)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2011, Volume 4, issue 16,pp 94-115| Cite as
Activating media education in the first cycle of basic education from the point of view of teachers in the schools of Deir Al-Zour
authors
Anour Hamidosh, Hiba Dauob
Abstract

In light of technological and scientific revolution wide media play a major role in building the Arab Child culturally, religiously and socially. It is important to consider the appropriate method, which protects the new generations of young people, adolescents and children from The negative impacts of large messages transmitted via different media, but how can this be? Do you prevent them from using the media is the solution? Is this possible?

The media education of important issues and outstanding at the present time Because of their role in the development of positive when the receiver So that it is able to critique material information before it constructive criticism Vemez false sincerity and usefulness of the strength of.

Which is the best way to achieve the difficult equation between the logic of education and the logic of the media, and bridge the gap and build bridges between them. The research sought to answer the next question is the importance of activating media education in the first stage of basic education from the viewpoint of teachers?

It is clear from the results of the research that the study sample believes that the degree of the importance of activating media education in the first stage of basic education in the light of the axes identified by the study (very important).

The research concluded that a number of proposals to our educational systems, the importance of media education, including the need for a approaches to media education, and develop training courses for teachers in the educational field for the teaching of critical thinking skills programs for various media.

الكاتب
أنور حميدوش, هبة ديوب
الملخص

في ظل ثورة علمية تكنولوجية واسعة تلعب وسائل الإعلام فيها دورا كبيرا في بناء الطفل العربي ثقافيا ودينيا واجتماعيا ، يكون من الضروري أن نفكر في الأسلوب المناسب الذي يحمي الأجيال الجديدة من الشباب والمراهقين والأطفال من التأثيرات السلبية للرسائل الضخمة المنقولة عبر وسائل الإعلام المختلفة ولكن كيف يكون ذلك ؟ هل منعهم من استخدام وسائل الإعلام هو الحل ؟ وهل هذا ممكن ؟ تعتبر التربية الإعلامية من القضايا المهمة والبارزة في الوقت الحاضر لما لها من دور في تنمية الايجابية عند المتلقي، بحيث يصبح قادرا على تقد المادة الإعلامية المعروضة عليه نقدا بناء فيميز صدقها من زيفها وفائدتها من ضررها وهي الوسيلة الفضلى لتحقيق المعادلة الصعبة بين منطق التربية و منطق الإعلام و ردم الفجوة و مد الجسور بينها . وقد سعى البحث للإجابة عن التساؤل التالي ما أهمية تفعيل التربية الإعلامية في الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر المدرسين ؟

ويتضح من نتائج البحث أن العينة ترى أن درجة أهمية تفعيل التربية الاعلامية في الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في ضوء محاورها التي حددها البحث ( مهمة جدا ).
وقد خلص البحث إلى وجود عدد من المقترحات لنظمنا التعليمية بأهمية التربية الإعلامية منها ضرورة وجود مناهج التربية الإعلامية ، ووضع دورات تدريبية للمعلمين في المجال التربوي لتدريس مهارات التفكير الناقد لبرامج الإعلام المختلفة.